Verschillende grote visbedrijven, waaronder Birds Eye, fastfoodketen McDonald’s en de Britse supermarktketen Tesco, hebben een akkoord ondertekend dat de vissen in het noordpoolgebied moet beschermen.
Gebied twee keer zo groot als Frankrijk
Het nieuwe akkoord werd bemiddeld door Greenpeace en houdt in dat de bedrijven hun visgebied niet zullen uitbreiden naar een deel van de Noordpool dat voorheen bedekt was met ijs. Volgens Greenpeace is het de eerste keer dat visbedrijven vrijwillig beperkingen opleggen in het noordpoolgebied. Zo zal McDonald’s niet langer vis serveren die wordt gevangen in de Barentszee of de Noorse Zee.
“We zien hier een heel belangrijk sentiment groeien, als globale merken in de vissersindustrie ook ‘nee’ beginnen zeggen tegen het verder afbreken van het noordpoolgebied en ‘ja’ tegen het beschermen van een gebied twee keer zo groot als Frankrijk”, zegt campagnevoerder van Greenpeace, Frida Bengtsson.
Het akkoord komt er nadat Greenpeace ontdekte dat steeds meer bedrijven gingen vissen in regio’s waar ze voorheen niet geraakten vanwege het ijs en die door wetenschappers als ‘ecologisch belangrijk’ worden beschouwd.