Merknaam Lutosa moet weg
De Commissie koppelde wel een voorwaarde aan de transactie: net om te vermijden dat er te weinig concurrentie komt op de detailhandelsmarkt voor aardappelproducten moet McCain de merknaam Lutosa laten vallen. De naam moet dan ook worden stopgezet of verkocht.
Het wegvallen van de merknaam Lutosa is echter geen grote opoffering voor McCain: het gaat maar om een beperkt deel van de activiteiten. Het belangrijkste deel van zijn omzet haalt de overgenomen entiteit uit het leveren van aardappelproducten onder private label aan grootwarenhuizen en aan horeca en voedingsindustrie.
Het initiatief voor de doorverkoop aan McCain ging uit van de Canadezen. Voor hen gaat het om een uitbreiding van de activiteiten en het verwerven van een bijkomend cliënteel. McCain neemt Lutosa van PinguinLutosa over via zijn Europese divisie Mc Cain Foods Continental Europe, met hoofdkwartier in het Franse Villeneuve d’Ascq. De onderneming is actief in 45 landen en heeft productiesites in België, Frankrijk, Polen en Nederland.
Pinguin terug naar af
Lutosa was sinds enkele jaren eigendom van PinguinLutosa, nadat diepvriesgroentenverwerker Pinguin Lutosa in juni 2007 had gekocht voor 175 miljoen euro. De overgenomen tak had vorig jaar als onderdeel van PinguinLutosa een omzet van 267 miljoen euro en droeg 15 miljoen euro bij tot de bedrijfswinst van die groep.
Topman Hein Deprez van Pinguin(Lutosa) wil zich opnieuw concentreren op de verwerking van groenten en fruit, gebruiksklare bereidingen in diepvries en conserven.