Mars blijft de Duitse supermarktgroep Edeka hardnekkig boycotten: geen van beide doet prijstoegevingen, ook al verliezen ze er allebei honderden miljoenen mee.
Ruzie van 300 miljoen
Edeka en de Amerikaanse merkproducent Mars spelen het bikkelhard in hun prijsonderhandelingen. Al meer dan een halfjaar moeten Duitse consumenten het zonder de chocoladerepen en Sheba-kattenvoeding doen, en daar lijkt voorlopig geen verandering in te komen. Integendeel: in zijn nieuwste folder drijft Edeka Südwest het op de spits door “Dag Mirácoli. Hallo Delverde.” te koppen. Voor dat laatste merk heeft Edeka de exclusiviteit in Duitsland.
De oorzaak van het conflict zijn de prijsstijgingen die Mars wil doorvoeren en volgens Lebensmittelzeitung meer dan 10% bedragen. Edeka blijft koppig weigeren, waardoor 450 producten uit de rekken zijn verdwenen. Mars stopte immers op zijn beurt alle leveringen. Dat Mars goed is voor 300 miljoen euro van Edeka’s omzet neemt de retailer maar voor lief. De supermarktketen zou Mars zelfs al uit de jaarplanning hebben geschrapt.
Internationale escalatie?
Omgekeerd staat nochtans ook voor Mars veel op het spel. Alleen al in de categorie dierenvoeding zou de producent normaal zowat een derde van zijn Duitse supermarktomzet bij Edeka halen, oftewel zowat 230 miljoen euro. Door de boycot is het marktaandeel van Mars zelfs al fors gedaald en heeft Nestlé het marktleiderschap overgenomen. Toch verkiest Mars hogere prijzen en winst boven omzet.
Mars ligt trouwens niet alleen overhoop met Edeka: bij Aldi Süd zouden volgens LZ de chocoladerepen ontbreken en ook bij Rewe waren er tijdelijke voorraadbreuken. In Nederland weigert de fabrikant momenteel te leveren aan Jumbo. Het spelletje wordt echter extra gevaarlijk nu Edeka en Picnic de krachten willen bundelen met Système U in Frankrijk via het inkoopverbond Everest. Als Mars ook Système U verliest, holt het bedrijf zijn positie in bijna heel West-Europa uit.