Guy Elewaut is gisteren verkozen tot Marketeer van het Jaar 2017. De ex-Delhaizien krijgt de titel voor zijn inspanningen als marketingdirecteur van de winkelformule Colruyt Laagste Prijzen.
“Servicemarketing, geen productmarketing”
Elewaut studeerde eerst geschiedenis en vervolgens economie. In 1989 startte hij zijn carrière als journalist bij wat toen nog De Financieel-Economische Tijd heette. In 1998 stapte hij over naar Delhaize, waar hij zich achtereenvolgens bezig hield met de relaties met de pers en de investeerders, met strategie en tot slot met marketing. In 2013 trad hij in dienst van Colruyt, waar hij na een inloopperiode als gerant in de winkel van Wondelgem sinds oktober 2015 marketingdirecteur is van de winkelformule Colruyt Laagste Prijzen.
Op de vraag wat het grootste verschil is tussen marketeer zijn bij een retailer en diezelfde functie uitoefenen bij een bekend merk van consumentengoederen, antwoordt de kersverse marketeer van het jaar in Trends: het directe contact met de klanten. “Wij doen servicemarketing, geen productmarketing. Het gaat om de medewerkers, het contactcenter, de folders, de producten. Er zijn alleen al aan de kassa per jaar 100 miljoen transacties. Dat zijn 100 miljoen contacten van medewerkers met klanten. We moeten de hele ketting optimaliseren, want de zwakste schakel is bepalend.”
Pas eerste Vlaamse laureaat uit de retail
Hoewel het al de 23ste editie is van de Marketeer van het Jaar, is Guy Elewaut pas de eerste laureaat uit de retailsector. Aan Vlaamse kant dan toch, want bij de Franstaligen ging die titel vorig jaar al naar Yannick Bouillon van elektroketen Vanden Borre en in 2013 viel Delhaize al eens in de prijzen met Joachim Rubin. Die extra ‘pluim’ als eerste Vlaming had dit jaar overigens ook naar Werner Van Gansbeke van doe-het-zelfketen Gamma kunnen gaan, maar die pakte dus naast de hoofdprijs.
Elewaut volgt Severine Distave van Alpro Europe op. Aan Franstalige kant gaat de prijs naar David Favest, de marketingdirecteur van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB. Leuk weetje: Elewaut is al de vierde Colruyt-man die door zakenblad Trends in de bloemetjes wordt gezet. Jo Colruyt werd Manager van het Jaar in 1992, Jef Colruyt deed hem dat 10 jaar later na en in 2015 werd Koen De Maesschalk nog uitgeroepen tot HR Manager van het Jaar.