Soep, pasta, zuivel en slaatjes zijn populaire snacks bij de out-of-home consument. Opvallend is wel dat die vaak alleen eet en impulsieve keuzes maakt.
Functioneel of emotioneel?
Bij snacking maken we het onderscheid tussen maaltijdvervangers (warme en koude snacks, soep, pasta, ontbijtgranen…) en tussendoortjes (voornamelijk zoet maar ook fruit en zuivel). Maaltijdvervangers kiest de consument eerder op functionele gronden, terwijl emotionaliteit belangrijker is bij tussendoortjes.
De populairste koude snacks in het grote snackonderzoek van Food in Mind en iVox? Zuivelproducten (yoghurt, zuiveldrinks, sojaproducten) gevolgd door slaatjes (salad bar, saladeschotel) en stukken fruit. Bij de warme snacks eten consumenten het vaakst vers gemaakte soep, gevolgd door pasta, een vleessnack (hamburger, hotdog), croque-monsieur, pizza, frieten en instantsoep.
In de categorie tussendoortjes worden zoete tussendoortjes het vaakst gegeten: het gaat dan over candybars, chocolade, koeken, taart… Fruit staat op de tweede plaats. Op drie vinden we zuivelproducten (kaas, yoghurt, sojadessert), op vier zoute snacks (chips, worstjes, nootjes) en op vijf snoepgoed.
Niet gepland
22% van de snacks en tussendoortjes kocht de consument buitenshuis, in het out-of-home kanaal. Food in Mind maakt hier het onderscheid tussen Stop ’n go locaties (fastfood, broodjeszaak, frituur…), On the road (tankstation, wegrestaurant, luchthaven, hotel…) en Resto (full service restaurant, taverne, eetcafé).
De belangrijkste redenen om een product out-of-home te kopen zijn de lekkere smaak, gewoonte, de ligging van de outlet (op de weg van/naar werk of huis) en de prijs.
Opvallend: 38% van de out-of-home consumpties eet men alleen. In 22% van de gevallen eet de partner mee, in 20% van de gelegenheden zijn het collega’s. Wel 22% van de out-of-home consumpties zijn impulsief, niet gepland.