De biomarkt groeit met dubbele cijfers en kan rekenen op sterke interesse van de grote foodretailers. Ook Colruyt Group investeert volop in zijn keten van biologische supermarkten Bio-Planet, maar dat leidt tot flinke verliescijfers.
Ambitieuze plannen
De biosupermarkten zag het afgelopen boekjaar 2016-2017 haar omzet met 25% stijgen naar 122 miljoen euro, maar het nettoverlies verdubbelde tot 4,8 miljoen euro. De rode cijfers zijn grotendeels toe te schrijven aan een ambitieus expansieplan dat 40 locaties voorziet tegen 2022, schrijft De Tijd. Momenteel heeft de keten 27 winkels, voor 2018 staan drie nieuwe vestigingen op de planning. Om de expansie te financieren, voerde Colruyt in het voorjaar van 2017 een forse kapitaalverhoging door voor Bio-Planet: dertig miljoen euro kreeg het bedrijf toegestopt.
Bio-Planet heeft een marktaandeel van ongeveer 25% in de totale biomarkt, die 586 miljoen euro bedroeg in 2016 (volgens cijfers van VLAM). Maar het is uiteraard niet de enige speler in deze interessante markt: steeds meer biologische producten liggen in de rekken bij de traditionele supermarktketens zoals Delhaize en Carrefour. Zij vertegenwoordigen samen 41,5% van de biomarkt. Ook de discounters Aldi en Lidl investeren in bio en hebben een aandeel van 9,4%. Ze groeien sterk. Het gespecialiseerde biokanaal is goed voor 31%.
De afgelopen jaren verschijnen er steeds meer gespecialiseerde bio-ketens: recent opende Sequoia Bio & Natural Market haar zevende vestiging in Hoeilaart, meteen de eerste winkel in Vlaanderen voor de keten. De Franse bioketen Bio C’Bon heeft twee winkels in Brussel en ambieert verdere groei. Origin’o zit intussen aan zeventien verswinkels en de Brusselse coöperatieve Färm, die startte in 2013, heeft nu zes shops. Bio Shop verenigt een twintigtal zelfstandige natuurvoedingswinkels ten Noorden van de taalgrens, eronder opereren enkele kleinere bioketens zoals Bi’OK (vier vestigingen) of Biostory (twee winkels).