Makro mikt weer op professionele kopers
Makro wil met zijn nieuwe concept aantrekkelijker worden voor professionele aankopers, ook in de non-food. “We hebben vastgesteld dat in België ontzettend veel mensen beroepsmatig bezig zijn in de bouw en in de huisinrichting. Daarom willen we voor hen een aanbod creëren met aangepaste merken”, gaf topman Jean-Luc Tuzès als voorbeeld bij de plechtige heropening van de winkel in Alleur.
Die nieuwe aandacht voor de professionele klant uit zich onder meer in een nieuwe opdeling in de categorieën Good, Better en Pro voor producten. Terwijl de eerste categorieën vooral afgestemd zijn op particulieren, is die laatste vooral bestemd voor professioneel gebruik. Er worden ook specifieke merken voor deze doelgroep in het aanbod opgenomen, al kunnen particulieren die eveneens met professioneel materiaal willen werken, zich hiernatuurlijk ook bevoorraden.
De professionelen zullen trouwens kunnen kiezen over de manier waarop hun goederen worden geleverd: door ze mee te nemen in de winkel, via de drive-in of rechtstreeks op de werf.
Ook aanpassingen voor particulier cliënteel
Toch zijn er ook voor de particuliere klanten aanpassingen gebeurd: zo verkoopt Makro nu ook kleinere verpakkingen voor kleine gezinnen en voor alleenstaanden. Onder meer de verpakkingen voor het vlees werden hierbij grondig herzien, al neemt het niet weg dat Makro zijn hoeveelheidskortingen behoudt.
In de versafdeling wil Tuzès bovendien inzetten op een snelle ketting: “We willen ‘de meest verse’ zijn. Onze sourcing moet in zeer korte tijd kunnen gebeuren”, zei hij. In de koelkastenzone is Makro intussen overgestapt op gesloten kasten.
Informatie en diensten worden speerpunten
Tegelijk krijgen de klanten ook de mogelijkheid om advies te vragen. Makro heeft een vijftigtal mensen in de winkel die zich louter toeleggen op het informeren van de klanten. Om hen herkenbaar te maken, dragen ze een geel uniform. De mensen die de rekken aanvullen, kregen een blauw tenue. “We zien dat consumenten veel beter dan vroeger geïnformeerd zijn als ze naar de winkel komen, maar ze willen op het winkelpunt hun resterende vragen kunnen stellen”, luidt de motivering.
Daarnaast wil Makro meer diensten aanbieden – of dat nu voor het plaatsen van parket is of voor het inleggen van broeken. De verkoop van het product stopt dus niet noodzakelijk meer bij het verlaten van het winkelpunt.
Opdeling in belevingswerelden
Fysiek blijft de winkel opgedeeld in een aantal ‘werelden’, zoals cooking world, beauty world, urban outdoor en digital world. Daarbij heeft Makro getracht telkens een boetieksfeer te creëren, door aan de buitenkant hoge wanden te plaatsen en aan de binnenkant lagere.
Tevens zijn er enkele speciale zones voor extra beleving (kookdemo’s, …), comfort (rustig schoenen passen, demo’s bekijken, …) en seizoensaanbiedingen (terug naar school, …). Ten slotte zijn er aparte zones met eindereeksen van digitale producten en textiel.
60.000 referenties
De verbouwing van de winkel in Alleur, die nu als conceptwinkel functioneert, startte in september 2014. Het was de eerste grondige renovatie sinds de opening ervan in 1971, alleen in 2004 werd een beperkte ingreep gedaan door de afdeling verse voeding te moderniseren.
Naast Alleur heeft Makro winkels in Deurne, Eke, Lodelinsart, Machelen en Sint-Pieters-Leeuw. In totaal biedt Makro zijn klanten zowat 60.000 referenties aan. “In niet-voeding alleen hebben we meer dan 500 merken in ons aanbod”, aldus een trotse Tuzès.