Makro blijft de verliezen opstapelen. In het voorbije boekjaar, dat eindigde op 30 september 2020, ging het om 44 miljoen euro.
Omzet daalt licht
Makro heeft in België 6 grootwarenhuizen en 11 Metro-verkooppunten die zich exclusief richten op de horeca. De distributiegroep zag de omzet in het voorbije boekjaar licht dalen van 737 miljoen euro naar 714 miljoen euro, schrijft De Rijkste Belgen. Onder de streep was er een verlies van 44 miljoen euro. In 2019 dook de groep voor 66 miljoen euro in het rood.
Makro maakt al jaren verlies in ons land. Die worden voorlopig (?) steevast door de Duitse moeder bijgepast. Begin dit jaar pompte het Metro-concern andermaal 23 miljoen euro in zijn Belgische dochter. Het overgedragen verlies van de Belgische onderneming is intussen opgelopen tot 369 miljoen euro.
“Achterhaald concept”
Ook in Nederland stapelt Makro de verliezen intussen verder op. De keten telt er 17 vestigingen en is qua omvang dus te vergelijken met de Belgische tak. Volgens RTL Z leed het bedrijf de voorbije 5 jaar zo’n 280 miljoen euro verlies. “Makro is achterhaald en sleets, en weet niet wat het wil”, zei winkeldeskundige Paul Moers enkele weken terug. “Het is onvoorstelbaar dat ze het zover hebben laten komen. Ooit was het marktleider, een ongelooflijk krachtig merk. Iedereen wilde zo’n Makro-pasje, ook consumenten.”