Misleiding van de consument
Volgens de klacht die Maes begin mei inspande tegen AB InBev leidt de verpakking van de alcoholarme variant van Jupiler tot “misleiding van en verwarring bij de consument“. Naar eigen zeggen diende de Heineken-dochter de klacht immers pas in nadat hen ter ore was gekomen “dat verschillende verbolgen consumenten zich de laatste tijd in de supermarkten hadden vergist tussen Maes Pils en Jupiler Blue“.
Alken-Maes reageert alvast verheugd nu de rechter hun argumentatie volgt, en beweert dat AB InBev nu verplicht is binnen de maand de flesjes in hun huidige vorm uit alle rekken te halen. De brouwerij uit Leuven heeft echter al laten weten beroep aan te tekenen tegen de uitspraak, al zegt het wel – als het zo ver komt – de gevraagde maatregelen te zullen respecteren.
Het Mechelse Maes is tegenwoordig (samen met de Limburgse broertjes van Cristal-Alken) de tweede brouwerijgroep op de Belgische biermarkt, na – uiteraard – AB InBev. Die opvolger van Interbrew is namelijk ’s werelds grootste biergroep.