Sinds juni is Crisp winstgevend in Nederland, mede dankzij besparingsoefeningen en het succes van de maaltijdboxen. Volgend jaar moet de online versmarkt ook in België rendabel worden.
Reorganisatie
Crisp noteert dit jaar een omzetstijging met 25%. Tegelijk wist de online supermarkt de afgelopen twee jaar de kosten met 15% te drukken. Dat resulteert voor het eerst in zwarte cijfers: sinds juni is het bedrijf operationeel winstgevend in Nederland, zegt CEO Tom Peeters aan het FD.
In 2022 leed Crisp nog 50 miljoen euro verlies, maar rentabiliteit wordt belangrijker gezien het gewijzigde investeringsklimaat: met de stijgende rente wordt het voor verlieslatende groeibedrijven moeilijker om durfkapitaal op te halen. Daarom voerde Crisp een aantal reorganisaties door: op het hoofdkantoor in Amsterdam sneuvelde één baan op de tien, er kwam een efficiëntere verpakkingsmachine en het Belgische distributiecentrum in Bornem ging dicht – Vlaamse klanten worden nu meestal beleverd vanuit Breda via een overslaglocatie in Boom.
Ondanks een groeivertraging na de pandemie blijft de omzet goed aantrekken, zegt de topman. Het aantal klanten dat wekelijks bestelt, ligt nu 64% hoger dan een jaar geleden. Dat is mede te danken aan het succes van de maaltijdboxen: daarvan verkoopt Crisp er intussen meer dan twee keer zoveel als vorig jaar. De winstgevendheid per bestelling is in een jaar tijd met 10% gestegen, waardoor nu elke extra bestelling bijdraagt aan de winst.