Een win-windeal met Nestlé
In 2007 nam Zwitserse voedingsreus Nestlé een participatie in de Brusselse luxechocolatier, die ondanks een sterke reputatie in steeds slechtere papieren raakte. Nestlé beloofde de formule in het buitenland te lanceren en zakelijk te ondersteunen, op voorwaarde dat Pierre Marcolini voor Nestlé onder meer een gamma luxechocolade ontwikkelde onder de naam Nespresso.
De samenwerking bleek vruchtbaar: in het vorige gebroken boekjaar, dat op 30 juni 2011 eindigde, steeg de omzet naar 12 miljoen euro, ten opzichte van 7,4 miljoen een jaar eerder. Voor het eerst sinds lange tijd kwam ook het operationeel resultaat van het pralinemerk boven nul.
Opnieuw 100% Belgisch
Nu het financieel evenwicht ongeveer is bereikt en de groei is ingezet, hebben Pierre Marcolini en naaste investeerders (Delvaux-aandeelhouder François Schwennicke, CEO van Aviapartners Laurent Levaux en Marcolini’s eigen CEO Olivier Coune) niettemin besloten het roer weer in eigen handen te nemen. “Door te internationaliseren hebben we beseft wat voor meerwaarde het vormt een 100% Belgisch merk te zijn”, aldus oprichter en createur Pierre Marcolini.
Pierre Marcolini heeft vandaag 25 winkels wereldwijd, waarvan 8 in België. Het bedrijf stelt zowat 110 mensen tewerk in ons land. Nadat de luxepralines de Japanners al wisten te veroveren, zet Marcolini in de nabije toekomst vooral in op de rest van Azië. In Taipei ging recent al een winkel openen, maar ook in China wil de chocolatier winkelpunten vestigen.
Pierre Marcolini zal in de toekomst nog bij Nestlé betrokken blijven als consulent voor speciale projecten.