De coronapandemie heeft Lunch Garden zwaar geraakt: vorig jaar was er een verlies van 28 miljoen euro. De Belgische restaurantketen hoopt dit jaar alsnog operationeel kostendekkend te zijn.
Omzet 64% lager
De rode cijfers zijn geen verrassing. De gebeurtenissen van de voorbije maanden lieten al het slechtste vermoeden. Vorig jaar kondigde het bedrijf een besparingsoperatie aan waarbij 138 jobs geschrapt werden. En in april van dit jaar nam kredietverschaffer Intermediate Capital Group (ICG) de controle over de restaurantketen over van de Britse investeringsmaatschappij Freshstream.
Bron van alle ellende was uiteraard de coronacrisis. Daardoor bleven de restaurants gesloten in enkele cruciale periodes, stelt CEO Ann Biebuyck in De Tijd. “In de paasvakantie en aan het einde van het jaar boeken wij een belangrijk deel van de omzet.” Maar ook toen de horeca tijdens de zomermaanden tijdelijk weer open mocht, draaide de keten nooit op volle toeren. “We mochten maar een beperkt aantal klanten binnen laten.” Door cashproblemen werden bovendien alleen de meest rendabele restaurants geopend. De jaaromzet van de Belgische restaurantketen bleef zo uiteindelijk steken op 39 miljoen euro, ofwel een daling met 64%.
Heropening
Sinds kort zijn alle restaurants van de keten weer open. Toch belooft het een zeer uitdagend jaar te worden, stelt Biebuyck. In de eerste zes maanden van het jaar was er een negatieve brutobedrijfswinst (ebitda) van 6 miljoen euro. “We willen het jaar eindigen zonder bijkomend verlies.”
De topvrouw sluit niet uit dat er in de toekomst enkele restaurants zullen verdwijnen. “Het is ook nu onze bedoeling alle restaurants open te houden”, zegt Biebuyck. “Maar we houden de situatie in het oog.”