Meer dan ooit blijft categoriemanagement relevant, maar het vak verandert snel: hoe haal je de juiste inzichten uit nieuwe, gesofisticeerde shopperdata, hoe ga je om met de opkomst van AI? Bij blijven is de boodschap.
Helder kader
Groei realiseren in een stagnerende markt die van crisis naar crisis hopt: het is geen evidentie. Strategische samenwerking tussen retailers en leveranciers kan een hefboom zijn om de consumptie weer aan te wakkeren. Dagvoorzitters Luc Desmedt en Pascal Deckers van LD&Co, experts in categoriemanagement, overlopen de uitdagingen en kansen naar aanleiding van het FMCG & Category Management Congress, op 10 oktober in Antwerpen.
Blijft categoriemanagement pertinent in deze turbulente tijden van slabakkende consumptie en bitse concurrentie tussen retailers…?
“Meer dan ooit! Uit de onderzoeken die we uitvoeren blijkt dat nagenoeg alle retailers, zowel in food als non-food, categoriemanagement toepassen. Dat is geen verrassing: categoriemanagement laat toe om de algemene strategie van de retailer door te vertalen per categorie, rekening houdend met de veranderingen in koopgedrag en concurrentie.”
“Niet dat categoriemanagement een toverformule zou zijn, maar de benadering reikt wel een duidelijk kader aan om de actuele uitdagingen op een gestructureerde manier aan te pakken en nieuwe ontwikkelingen zoals AI te integreren.”
Is AI daarbij een zegen of een vloek voor category managers?
“AI opent ongetwijfeld nieuwe mogelijkheden, zeker op het vlak van analyse en creatie. AI kan voor verschillende analyses gebruikt worden: optimalisatie van assortiment en schappenplannen (per winkel), forecasting, dynamische prijszetting, promotional affectiveness,… Maar ook hier geldt: garbage in, garbage out Om op de juiste manier te prompten, heb je categoriemanagers nodig die het vak beheersen en weten waar het echt op aankomt.”
Niet alleen een goednieuwsverhaal
Wat brengt het FMCG & Category Management Congress op 10 oktober?
“Zoals de voorbije twintig edities belichten we categoriemanagement vanuit verschillende invalshoeken. Met Jan-Jaap Jansen van Perfetti Van Melle hebben we een ervaren rot in het vak. Het is altijd boeiend om de visie op categoriemanagement te horen van iemand van dat kaliber. Hierbij zal Jan-Jaap ongetwijfeld niet alleen een goednieuwsverhaal brengen, maar stil staan bij de uitdagingen op inhoudelijk en organisatorisch vlak.”
Met de Nationale Loterij staat een enigszins verrassende key note op het programma?
“Op het eerste gezicht misschien wel, maar voor loterij- en kansspelen gelden dezelfde wetmatigheden als voor de traditionele consumentenproducten: welke producten moet ik aanbieden in welk kanaal en hoe moet ik ze presenteren, communiceren en activeren? Traditioneel werden loterijproducten vooral verkocht in krantenwinkels. Maar vermits dit kanaal onder druk staat, zijn andere kanalen zoals supermarkten en benzinestations ook nodig om voldoende bereik te halen. Sophie Mouton komt samen met twee categoriemanagers uitleggen hoe de Nationale Loterij voor elk kanaal, en voor de belangrijkste retailers, een specifieke aanpak ontwikkelt. Het is geen toeval dat die drie sprekers een uitgebreide FMCG-achtergrond hebben.”
Wat mogen we van de duopresentatie Lidl-Fairtrade verwachten?
“Het nastreven van duurzaamheid is een basisvoorwaarde voor retailers en leveranciers geworden. Dit is natuurlijk een doelstelling die heel wat invullingen kent. Eén daarvan is ethische sourcing. Leveranciers en retailers kunnen hiervoor samenwerken met Fairtrade, dat een hoge bekendheid en gunfactor geniet bij shoppers. Maar is dat voldoende om ook effectief gekocht te worden? Lidl heeft het lef gehad om in haar assortimentsbeleid voor bepaalde categorieën een drastische en verrassende beslissing te nemen. Isabelle Colbrandt (Lidl) en Philippe Weiler (Fairtrade) komen toelichten hoe Lidl en Fairtrade tot deze beslissing zijn gekomen en wat de impact ervan is.”
Haal het maximum uit data
Ook retailerdata komen aan bod?
“Uiteraard, retailerdata kunnen vandaag niet ontbreken. Gerichte en grondige analyses vormen de basis voor succesvol categoriemanagement. Naast de traditionele dataleveranciers, bieden nu ook de meeste foodretailers data aan. Deze kunnen een nieuwe, waardevolle extra dimensie toevoegen aan de analyses. Maar er komt heel wat bij kijken om het maximum uit die data te halen. Bert Jacobs en Hanne Vincent van Impaqtr werken dagelijks met retailer data en zijn dan ook bijzonder goed geplaatst om een heldere en kritische stand van zaken m.b.t. retailerdata te presenteren.”
Als afsluiter staat Geoffroy Gersdorff, CEO van Carrefour België op het programma.
“Carrefour past al heel lang categoriemanagement toe om zijn commerciële strategie uit te werken. Nu Carrefour België de mogelijkheid heeft gekregen om een strategisch plan te implementeren, specifiek voor België, is het voor elke leverancier een must om die strategie te begrijpen en te reflecteren in de categorieplannen die worden ontwikkeld voor Carrefour. Bovendien is Carrefour een van de meest geavanceerde retailers op het vlak van retailerdata en AI-toepassingen. Op het congres komt de grote bezieler van dit plan, CEO Geoffroy Gersdorff, de nieuwe strategie toelichten, waarbij hij bijzondere aandacht besteed aan wat daarbij de verwachtingen zijn ten aanzien van de leveranciers.”
Nog snel een ticket reserveren? Dat kan via de knop hieronder.