De omzet van drankenproducent Coca-Cola is in het derde kwartaal met 15% gedaald, maar het Amerikaanse bedrijf presteerde nog altijd een stuk beter dan de verwachtingen. Op vergelijkbare basis was er een groei van 4%.
Hogere winst
De omzet van Coca-Cola strandde in het derde kwartaal op 9,1 miljard dollar (7,7 miljard euro), terwijl analisten hadden gemikt op een omzet van ongeveer 8,72 miljard dollar (7,4 miljard euro). Op vergelijkbare basis ging de omzet er met 4% op vooruit: 3% van die groei was te danken aan hogere prijzen, terwijl 1% er kwam door een hoger volume.
“Ik voel me aangemoedigd door onze vooruitgang en onze resultaten in het kwartaal”, zegt CEO James Quincey: “Onze prestaties tonen de kracht van een organisatie die er op gefocust is om te presteren ten opzichte van de financiële verplichtingen, terwijl ze ook substantiële structurele en culturele veranderingen doorvoert.”
Ook de nettowinst kwam een stuk hoger uit dan een jaar eerder: die groeide van 1,05 miljard dollar (890 miljoen euro) naar 1,45 miljard dollar (1,23 miljard euro). Dat is te danken aan flink verlaagde kosten, waarbij Coca-Cola onder andere inzet op het uitbesteden van zijn bottelarijactiviteiten.
Coca-Cola blijft ook verder inzetten op innovatie, om zo de dalende verkoop van gesuikerde dranken te counteren. Zo verdubbelde het volume van Coca-Cola Zero ten opzichte van een jaar eerder. Daarbij moet wel gezegd worden dat het drankje in augustus werd gelanceerd in de Verenigde Staten.