De noodlijdende Belgische supermarktgroep Louis Delhaize heeft na zijn Roemeense nu ook zijn 175 Franse winkels verkocht aan Carrefour. Hoe moet het nu verder met het resterende gedeelte?
Goeie deal voor Carrefour
De overeenkomst betreft 60 Cora-hypermarkten en 115 supermarkten van het enseigne Match. Samen zetten ze 5,2 miljard euro om: zo zorgen de 24.000 werknemers voor ruim tweederde van de groepsomzet van Louis Delhaize. Carrefour neemt ook het vastgoed van 55 hypermarkten en 77 supermarkten over. De Franse nummer twee betaalt 1,05 miljard euro voor de overname.
Voor Carrefour is het naar eigen zeggen een heel interessante deal, omdat er een “heel sterke geografische complementariteit” is: Cora en Match staan vooral sterk in de noordelijke regio’s dichter bij de Belgische grens, waar Carrefour “relatief zwak staat”.
Synergievoordelen
Carrefour hoopt dat de fusie jaarlijks 110 miljoen euro aan synergievoordelen gaat opleveren. De helft daarvan zou moeten komen doordat omnichannelkosten geoptimaliseerd zouden kunnen worden, de andere helft dankzij een betere verdeling van distributie- en marketingkosten.
De Franse mededingingsautoriteiten moeten nog wel hun goedkeuring geven aan de overname. Komt die er, hopen de twee betrokken retailers de overname tegen komende zomer af te ronden.
Einde voor Louis Delhaize?
Voor de bedrijfszekerheid van Louis Delhaize in België is de overname dan weer een serieuze klap. De winkels presteerden al jaren slecht en kregen al meerdere herstructureringsplannen voor de kiezen. Match (en broertje Smatch) hadden eigenlijk helemaal moeten verdwijnen uit België, maar die ingreep werd in april teruggedraaid.
Daarbovenop komt nog dat er heel wat schaalvoordelen zullen wegvallen: niet alleen de Franse tak valt weg uit de groep, maar in april nam Carrefour ook al de Roemeense tak over. Of kan het miljard euro dat aan deze overname verbonden is, dan toch de redding voor de Belgische winkels betekenen?