In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter.
Gezondheid en plezier
Driehonderd nieuwe referenties zijn vanaf nu beschikbaar voor de Louis Delhaize-franchisewinkels: het gamma verzoent gezondheid met plezier, met gezonde snacks, verse sappen, smoothies, bereide maaltijden, vleeswaren, kazen, salades, broodjes, wraps, aperitiefhapjes… Het zijn ook stuk voor stuk Belgische producten, met aandacht voor bio, lokaal, glutenvrij en lactosevrij.
De lancering past in de differentiatiestrategie die grossier Delfood voert voor zijn buurtwinkels en petrolshops. “We willen kwaliteit verkopen. De prijs is secundair. De beste kwaliteit aan de beste prijs, zoals sommige retailers beweren, dat is gewoon onmogelijk,” aldus gedelegeerd bestuurder Jean-Marc Van Cutsem.
Dagelijkse aankopen
De consumententrends spelen in het voordeel van proximiteitswinkels, meent marketingdirecteur Stéphane Genicot: gezondheid is een prioriteit voor shoppers, net als authenticiteit en beleving. Tijdsdruk zorgt ervoor dat mensen vaker dichterbij gaan shoppen, er is vraag naar ruimere openingsuren en duurzaamheid is een issue: buurtwinkels kunnen een rol vervullen in de strijd tegen voedselverlies. Ook de digitale revolutie speelt in de kaart van de buurtwinkel, want die is complementair aan e-commerce.
“Proximiteit is niet langer synoniem voor dépannage, wel voor dagelijkse aankopen,” bevestigt Van Cutsem. “De buurtwinkel wordt de voorraadkast van de consument. Bovendien plannen mensen hun aankopen niet meer: on-the-go wordt de nieuwe norm. Boodschappen doen in de hypermarkt is een vak, boodschappen doen in de buurtwinkel is een gemak.” Het assortiment evolueert om op deze trends beter in te spelen. Droge voeding en non-food maken plaats voor vers en on-the-go. Producten zijn zoveel mogelijk gezond, clean label, portioneerbaar of hersluitbaar, smakelijk en gevarieerd.
Flexibiliteit
Louis Delhaize is zowel in traditionele proximiteit actief als in ‘mobiliteit’ (tankstations, treinstations, luchthaven…). Het winkelconcept evolueert: uit het concept dat de keten drie jaar geleden in Wilrijk voorstelde, werden lessen getrokken. De nieuwe winkels zijn zo veel mogelijk zeven dagen op zeven open, met uitgebreide openingsuren (6u tot 22u). Ze hebben een kort en een lang circuit, bieden diensten als wasserij/droogkuis, post, UPS afhaalpunt, levering van belegde broodjes… Er is aandacht voor een moderne sfeer en voor winkelcomfort, er zijn geen promoties, wel ‘combo deals’.
Twee winkels illustreren de nieuwe aanpak: in Antwerpen-Centraal speelt Louis Delhaize in op de variërende noden gedurende de dag. ’s Ochtends verwachten shoppers vers sap, koffie, croissants, broodjes en baguettes. ’s Avonds zoeken pendelaars een antwoord op de vraag ‘wat zullen we vanavond eten’. Tijdens het weekend zijn er minder reizigers en vervult de zaak een buurtwinkelrol. Die flexibiliteit is essentieel.
In de aankomsthal van de nationale luchthaven ontvangt het enseigne dan weer een heel ander publiek: reizigers kunnen er zich snel bevoorraden vooraleer ze huiswaarts keren, en ook het personeel kan hier terecht. Met 5.000 referenties op 400 m² draait deze winkel meer dan 70.000 euro per week. Daar is Delfood meer dan fier op.
Groeipotentieel
“De foodmarkt daalt in volume, maar harddiscount en buurtwinkels groeien wel,” zegt Genicot. Er is zeker nog groot groeipotentieel in de markt van de petrolshops, waar nog zo’n 1400 shops zonder foodenseigne te vinden zijn. “Met onze expertise op dit domein garanderen we een omzetstijging met 30%. In de toekomst worden tankstations echte dienstenstations waar mensen langer zullen verblijven terwijl hun elektrische auto oplaadt. Intussen kunnen ze zich ontspannen en iets consumeren. In het VK zijn er al tankstations met een kapper!”
De grossier heeft dan ook flinke expansieplannen, met zo’n 15 nieuwe verkooppunten per jaar. Vandaag realiseert het bedrijf een omzet van 201 miljoen euro met 400 medewerkers en belevert het meer dan 350 winkels. Dit jaar zal de omzetgroei ongeveer 10% bedragen, ondanks het ongunstige zomerweer.