Lotus Bakeries, het bedrijf achter de populaire speculaaskoekjes en -pasta, groepeert zijn retail en zijn out-of-home-verkoopkanaal in Spanje onder één en dezelfde paraplu. Dat maakte de groep uit het Oost-Vlaamse Lembeke bekend in de marge van de publicatie van zijn halfjaarresultaten. Die waren eens te meer bijzonder sterk.
Lotus Bakeries Iberica
Sinds begin 2008 maakt Lotus Bakeries Iberica, het voormalige Lopez Market, deel uit van de Lotus Bakeries Groep. Deze tak was tot nu toe volledig gefocust op de verkoop aan de Spaanse supermarkten, terwijl het out-of-homekanaal, dat voornamelijk de horeca en cateringbedrijven omvat, in Spanje werd bediend door gespecialiseerde invoerder Disnerga.
“Het is echter de strategie om in Spanje de retail en out-of-homekanalen vanuit de eigen organisatie te bedienen, om zo de verdere groei maximaal te kunnen realiseren”, klinkt het in Lembeke. Lotus Bakeries en Disnerga zijn overeengekomen dat alle out-of-homeklanten zullen worden overgenomen door Lotus Bakeries Iberica.
“De overdracht zal begin oktober plaatsvinden. Een ideaal platform om van start te gaan met de verdere uitbouw van het out-of-home-kanaal in Spanje door Lotus Bakeries Iberica.” De omzet van de overgenomen klanten van Disnerga bedraagt ongeveer 1,5 miljoen euro. Meer informatie over de deal werd niet bekendgemaakt.
Bijna 20% meer winst
Het beursgenoteerde Lotus Bakeries – met als bekendste merken Lotus, Peijnenburg en Anna’s Pepparkakor – kan overigens terugblikken op een prima eerste halfjaar. Het voorbije semester groeide de geconsolideerde omzet van de groep met 5% tot 133,6 miljoen euro. De nettowinst over de eerste jaarhelft klokte af op 11,3 miljoen euro, dat is 18,7% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.
“Een doorgedreven focus op consistente kwaliteit en onderscheidende smaak, gecombineerd met significante investeringen in communicatie met de consument, werpen duidelijk vruchten af”, aldus nog Lotus. Het bedrijf slaagde er ook in om na een goed 2010 zijn marktaandeel binnen de segmenten van speculaas, gebak en wafels nog verder te versterken. “De politiek van Lotus Bakeries om de prijsevoluties van grondstoffen, verpakkingsmateriaal en andere kostprijselementen in combinatie met productie-efficiënties te verrekenen in de tariefprijzen zal consistent worden doorgetrokken”, aldus nog het management.
Lotus Bakeries heeft productievestigingen in België, Nederland, Frankrijk, Canada en Zweden en telt zowat 1.200 medewerkers.