Marktaandeel stijgt nog
De Biscuiterie Willems deed de omzet van Lotus Bakeries met 8,2% stijgen in 2013, de eigen producten namen de andere 7% van de toename voor hun rekening. Vooral speculaas en wafels verkochten vlot, maar ook de introductie van het Dinosaurus-koekje, dat werd overgenomen van het Spaanse Artiarch en daardoor werd weggehaald bij Lu in Herentals, was een succes. Gebak en speculaaspasta presteerden echter iets minder.
In België kon Lotus zijn marktaandeel nog verder opdrijven. Het schrijft dat toe aan de blijvende focus op productkwaliteit, de productinnovaties die gericht zijn op nieuwe consumptiemomenten, de belangrijke marketingondersteuning voor de topproducten in zowel traditionele als nieuwe media en de introductie van het Dinosaurus-koekje.
Wisselvallige prestatie in buitenland
In Frankrijk boekte Lotus zowel voor speculaas als voor wafels mooie resultaten en in de Verenigde Staten realiseerde de Oost-Vlaamse koekjesproducent zelfs een groei met twee cijfers. Zowel in de retail als de out-of-home ging de omzet er goed op vooruit. Voorts kon Lotus zijn marktpositie versterken in het Verenigd Koninkrijk en het Verre Oosten. De was ook het geval met het merk Annas in Zweden en Finland.
In Nederland ondervond Lotus meer hinder van de algemene malaise in de distributie. Toch slaagde het erin om via campagnes het marktaandeel van dochterbedrijf Peijenburg te behouden in het ontbijtkoeksegment. Met speculaas en speculaaspasta realiseerde Lotus er wel een groei.
De sterke commerciële prestaties lieten Lotus toe om zijn nettowinst met 8,5% te verhogen tot 29,920 miljoen euro. De aandeelhouders zien hun dividend daarbij stijgen van 9,80 euro naar 10,80 euro bruto. Lotus Bakeries zegt te blijven inzetten op zijn merkproducten. Daarbij is het vastbesloten om eventuele prijsstijgingen door te rekenen in de verkoopprijzen.