Lotus wil met zijn Biscoff-speculoos in de top drie van ’s werelds grootste koekjesmerken komen. Het bedrijf uit Lembeke is goed op weg, met een recordomzet en groei van meer dan 20% in 2023.
Top drie koek
Lotus groeide vorig jaar met 21% tot 1,063 miljard euro. De koekjesbakker rondt zo voor het eerst de kaap van het miljard. De groei komt niet enkel door prijsstijgingen: er was ook een volumegroei van bijna 10%. Die is voornamelijk autonoom, amper 1% is toe te schrijven aan de overname van Peter’s Yard.
Het kernmerk Biscoff was goed voor 54% van de omzet, de divisie “natural foods” (Nakd en Trek, maar ook het nieuwe Peter’s Yard) vertegenwoordigt bijna een kwart van de omzet. “Local heroes” zoals Peijnenburg, Dinosaurus-koeken en Suzy-wafels groeiden met 15% naar 22% omzetaandeel.
Biscoff zelf staat nu in de top vijf van ’s werelds grootste koekjesmerken, maar ambieert op langere termijn een plaats in de top drie. Extra investeringen in de productie moeten daarbij helpen: naast de fabriek in het Oost-Vlaamse Lembeke zijn er ook productiesites in het Amerikaanse Mebane en het Thaise Chonburi. De recurrente bruto-omzet steeg in lijn met de omzet met 22% tot 208 miljoen euro.