Tijdens de eerste helft van het jaar heeft Lotus Bakeries opnieuw sterke resultaten neergezet. De koekjesbakker gaat de komende jaren ook 30 miljoen euro investeren in beloftevolle bedrijven.
Sterke omzetgroei
In de eerste zes maanden van het jaar boekte Lotus Bakeries een omzetstijging van 11,5% naar 298 miljoen euro. Ongeveer een derde van die groei kwam er door de overname van Kiddylicious. Het bedrijf kon ook profiteren van positieve wisselkoerseffecten ten belope van 2,2 miljoen euro.
De belangrijkste organische groei kwam er van de speculaasproducten (Lotus Biscoff). Daartoe behoren naast de gekende koekjes ook de pasta en ijsjes met dezelfde smaak. Vooral in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk vielen deze producten erg in de smaak. Ook de natuurlijke tussendoortjes (Nākd, Bear en Kiddylicious) deden het in het eerste semester erg goed en groeiden sterk.
Het recurrente bedrijfsresultaat (rebit) kwam uit op 51 miljoen euro, ruim 7% meer dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Ook de nettowinst steeg met bijna 6% en bedroeg iets meer dan 36 miljoen euro.
Investeringsfonds
In de marge van de resultaten maakte Lotus ook bekend dat zijn nieuwe Amerikaanse koekjesfabriek nu operationeel is. In eerste instantie zullen er twee ploegen werken, tegen het jaareinde zouden dat er drie moeten worden.
Tenslotte heeft Lotus Bakeries het incubatorfonds ‘FF2032’ opgericht, om te investeren in beloftevolle merken en groeibedrijven binnen de voedingsindustrie. De komende jaren trekt Lotus 30 miljoen euro uit voor het fonds. Afgelopen maand heeft FF2032 al een eerste minderheidsbelang genomen in Peter’s Yard, een Brits bedrijf dat knäckebröd produceert op basis van zuurdesem. Het bedrijf realiseerde in 2018 een omzet van 3 miljoen pond (3,3 miljoen euro).