Lotus Bakeries breidt zijn samenwerking met Mondelez verder uit naar de ijscategorie. Concreet zal Mondelez-partner Froneri, ’s werelds op een na grootste ijsproducent, vanaf 2026 Biscoff-ijs produceren en distribueren in verschillende Europese landen, met uitbreidingsplannen naar andere markten.
Biscoff-ijs de wereld rond
“De samenwerking stelt ons in staat om Biscoff sneller te laten groeien in de ijsmarkt en wereldwijd verder uit te bouwen als merk,” zegt Lotus-CEO Jan Boone. Biscoff-ijs bestaat sinds 2019, maar wordt vandaag in slechts vijf Europese landen en de VS verdeeld. Door nu samen te gaan werken met Mondelez-partner Froneri wil Lotus flink opschalen. Voor Mondelez maakt Froneri onder andere Oreo- en Toblerone-ijs.
De overeenkomst komt voort uit een bredere samenwerking tussen Lotus en Mondelez. Vorig jaar al begon Mondelez met de productie van Biscoff-koekjes in India, terwijl de koekjes ook verwerkt worden in chocoladeproducten van Milka en Cadbury. De expertise van Froneri zal zorgen voor “een verhoogde
distributie, diepgaande kennis van productontwikkeling en efficiëntie in productie en logistiek door, onder andere, lokale productie in belangrijke markten”, aldus het bedrijf.
Ondanks die groeistrategie wordt Lotus Bakeries geconfronteerd met uitdagingen. Het aandeel verloor dit jaar al 26% van zijn waarde, mede door de aankondiging van een beperkte volumegroei van maximaal 10% door capaciteitslimieten. Boone benadrukt tegenover De Tijd echter dat de onderneming vasthoudt aan een “gecontroleerde en zorgvuldige groei”, met een gestage uitbreiding van de productiecapaciteit in Lembeke, Azië en de VS.