Ondanks de coronacrisis is Lotus Bakeries in 2020 opnieuw sterk gegroeid. De koekjesmaker plant ook een reeks investeringen om de capaciteit te verhogen.
Meer winst
Lotus Bakeries realiseerde in 2020 een omzet van 663,3 miljoen euro, een groei van 8,3%. Ook het recurrent bedrijfsresultaat (REBIT) lag 8% hoger dan een jaar geleden en klokte af op 111,1 miljoen euro. Onder de streep bleef er 86,2 miljoen euro over, een stijging van ruim 11%.
Niettegenstaande die sterke cijfers ondervond ook de koekjesbakker de gevolgen van de coronacrisis. Met name het “out of home”-kanaal (horeca, luchthavens, pretparken,…) verloor terrein. De Natural Foods-merken zoals Nakd en Bear werden dan weer sterk getroffen door het feit dat er minder pendelaars waren. Deze ‘gezonde tussendoortjes’ zijn typische on-the-go-producten.
Die tegenvallers werden ruimschoots goedgemaakt door de meerverkoop in de supermarkten. Lotus Biscoff (speculoos) en afgeleide producten zoals ijs en smeerpasta groeiden met dubbele cijfers. Het bedrijf verkocht zowat overal meer speculoos en introduceerde ook met succes twee nieuwe producten. In het vierde kwartaal speelde daarnaast de nakende Brexit een rol. Britse retailers namen hun voorzorgen en bestelden meer koekjes om een stock aan te leggen.
Investeringen
Om de toenemende vraag naar Biscoff op te vangen gaat Lotus de capaciteit opdrijven. Zowel in eigen land als in de Verenigde Staten zullen in de komende jaren nieuwe lijnen voor speculoos opgestart worden. Ook de wafelfabriek in Courcelles zit dicht tegen zijn maximumcapaciteit aan en krijgt een nieuwe fabriekshal met een bijkomende productielijn. Voor al de uitbreidingen voorziet Lotus Bakeries 150 miljoen euro in de komende drie jaren.
Natural Foods, met naast Nakd en Bear ook Trek en Kiddylicious in portefeuille, krijgt een eigen hoofdkantoor in Zwitserland. Bedoeling is om de internationale groei van die merken te versnellen.