Douwe Egberts, met 35% marktaandeel de leider in de Belgische koffiemarkt, heeft zijn espressocapsules L’OR EspressO nu ook gelanceerd op de Belgische markt. Anders dus dan Nespresso, dat exclusief verkoopt via zijn eigen trendy boetieks en een internetclub, kiest de koffiebrander voor verkoop via de supermarkten. Net als in Frankrijk, Nederland en Spanje, waar L’OR EspressO een groot succes is.
Carrefour, Delhaize en Makro
Met L’OR EspressO, een submerk van Douwe Egberts, krijgt marktleider en trendsetter Nespresso er meteen een geduchte concurrent bij. De lancering biedt aan de vele fans van Douwe Egberts – circa 2,5 miljoen gezinnen drinken Douwe Egberts op jaarbasis – de gerenommeerde kwaliteit en het aroma die zo uniek zijn voor het merk, maar dan onder de vorm van capsules die passen in de Nespresso-koffiemachines. Daarvan zijn er in ons land al 450.000 verkocht. De espressomarkt met capsules is overigens nog het enige koffiesegment waar nog flink wat groei in zit.
De nieuwkomer is al meteen verkrijgbaar in een duizendtal verkooppunten. Douwe Egberts heeft daartoe al akkoorden op zak met Carrefour, Delhaize en Makro. Ook Colruyt staat hoog op het verlanglijstje, maar die onderhandelingen zijn nog niet afgerond, zo viel te horen bij Sara Lee Belgium in Grimbergen.
10% goedkoper
Douwe Egberts L’OR EspressO is meteen te verkrijgen in vier verschillende 100% Arabica-varianten met een verschillende intensiteit: Forza (sterk), Splendente (intens), Delizioso (mild) en Decaffeinato (cafeïnevrij). De capsules zitten verpakt per doos van tien. De aanbevolen verkoopprijs bedraagt 3,09 euro per doos. Dat is meteen een kleine 10% goedkoper dan grote concurrent Nespresso. Die laatste heeft wel nog altijd een ruimer smakenpallet ter beschikking en teert volop op zijn chiquere imago… met dank aan George Clooney en John Malkovich.
Of het Zwitserse Nespresso, net zoals het in Frankrijk al deed, naar de rechter zal stappen omdat Sara Lee het concept van Nespresso “kopieerde”, is nog niet geweten.