Ondanks omzetstijgingen van meer dan 10% krijgen ondernemers Kim en Tom Van Oncen hun twee overgenomen Delhaize-supermarkten nog niet rendabel: de loonkosten zijn te hoog, zeggen ze.
“Er moet iets veranderen”
Bekende Vlaming Kim Van Oncen en haar broer Tom namen in het kader van het toekomstplan twee Delhaize-filialen over, in Ekeren en Kontich. Ze hadden al een Delhaize in Putte-Kapellen en bouwen er nog een nieuwe in Essen. Onder andere dankzij de zondagsopening, de installatie van een verse bakkerij en de opening van een beenhouwersatelier steeg de omzet in de overgenomen winkels al met meer dan 10%.
Dat is beter dan verwacht, maar nog niet voldoende om rendabel te worden, vertellen de ondernemers aan Gazet Van Antwerpen: “Het is heel jammer dat we al die positieve veranderingen niet kunnen vertalen in winst. Er moet dus echt iets veranderen. Geen enkele ondernemer gaat drie jaar met verlies blijven werken.”
“We verwachten iets terug”
De rode cijfers zijn deels te wijten aan de personeelskosten: de lonen in de overgenomen winkels liggen hoger dan wat gangbaar is in de sector. “De vakbonden bij Delhaize hebben in het verleden arbeidsvoorwaarden onderhandeld die op lange termijn niet houdbaar zijn”, zeggen broer en zus Van Oncen. “Het is duidelijk dat Delhaize zich in de voorbije jaren heeft laten klemrijden door de vakbonden.” Er staan ook veel langdurig zieke medewerkers op de loonlijst. Bovendien volstaan de marges niet om de kosten te dragen.
Hoe het volgens hen nu verder moet? Naakte ontslagen komen er niet, wel willen de ondernemers in gesprek gaan met medewerkers die mogelijk met een premie willen vertrekken. Daarnaast verwachten ze dat Delhaize met hen meedenkt over de manier waarop ze rendabel kunnen worden: “Delhaize heeft de problemen die het zelf heeft gecreëerd, inderdaad doorgeschoven naar de overnemers. We verwachten nu iets terug van hen.”
“Het gaat beter dan ik had verwacht”
Niet alle ondernemers klagen evenwel. Philip Wellens, die in april van vorig jaar de Delhaize in Reet overnam, zag de omzet met 18 à 20% stijgen. “In het financieel plan dat we vooraf hadden opgesteld, zouden we in het eerste jaar verlies maken. Maar het gaat beter dan ik had verwacht”, zegt hij aan de krant. “De personeelskosten zijn hoog, maar onze omzet is ook fors gestegen, waardoor de loonkosten minder doorwegen ten opzichte van de omzet.” De winkel werkt efficiënter en drong het voedselverlies fors terug. Of hij het eerste jaar winstgevend kan afsluiten, weet hij over enkele maanden, als de inventaris af is.
Delhaize wenst voorlopig niet te reageren op de klacht van Kim en Tom Van Oncen: de retailer heeft deze week een meeting met de ondernemers en wil dit liever eerst rechtstreeks met hen bespreken.