Vorige vrijdag opende Aldi zijn eerste twee Chinese supermarkten in Shanghai. Uit de eerste beelden blijkt dat Aldi zich in China wat hoger in de markt positioneert dan bij ons. Aan belangstelling geen gebrek: er stonden lange rijen wachtenden voor de deur.
Duits bier en Franse wijn
Het gaat om pilootwinkels die verder kunnen worden aangepast en afgestemd op de Chinese markt, zo benadrukt Aldi in een persbericht. De retailer wil innovatieve retailstrategieën testen om de lokale gemeenschap een betere winkelervaring te bieden, en zal data en feedback van klanten analyseren om het aanbod bij te sturen.
De supermarkten werden ontworpen door Landini Associates, het team dat ook instond voor het nieuwste winkelconcept van Aldi in Australië. Ze bieden klanten een mix van lokale en ingevoerde producten, van merken en huismerken: in totaal 1300 referenties in vijftien productcategorieën. Er is uiteraard Duitse bier, maar ook Franse wijn in een uitgebreide wijnrayon.
Scan & go app
Chinese shoppers kunnen op de afdeling bereide maaltijden kennismaken met een typisch Duits gebraden varkenshammetje met zuurkool en gebakken aardappels, maar ook met een pittige rivierkreeftensalade in Sichuan-stijl, of met een opmerkelijk fusiegerecht als ‘Berliner Bao’: een Duitse worst met zuurkool in een traditioneel Chinees gestoomd broodje.
Aldi zet hier in op een naadloze ‘online-to-offline’ ervaring met een scan & go functie op WeChat, zodat shoppers niet aan de kassa hoeven aan te schuiven. Ook is er een bezorgdienst die bestellingen meteen aan huis levert in een straal van drie kilometer rond de winkel. Het enthousiasme van de eerste Chinese klanten is duidelijk in het videoverslag hieronder.