Een onlineplatform voor verse voeding, dat wil het Mechelse Lokkal zijn. De app met zo’n 100 leveranciers wordt later dit jaar gelanceerd.
Wachtlijst voor lancering
Lokkal wil onlineboodschappen naar het volgende niveau tillen met een digitale versmarkt. De oprichters, vier jonge ondernemers uit Mechelen, hebben naar eigen zeggen ruim honderd leveranciers, zowel lokaal als nationaal, aan zich weten te binden voor hun platform voor verse voeding.
De lancering volgt pas later dit jaar, door middel van een app, maar de startup laat consumenten zich al inschrijven op een wachtlijst. “De trein lijkt alvast goed vertrokken, want al enkele honderden mensen hebben zich intussen ingeschreven en het staat nog maar een week online”, vertellen de oprichters aan Gazet van Antwerpen.
Logistieke afwikkeling
De app volgt de regels van de platformeconomie: Lokkal laat consumenten rechtstreeks bestellingen plaatsen bij de aanbieders, maar het bedrijf zorgt voor de ophaling en verse levering. Het platform wil zo ook lokale producenten een uithangbord bieden, die zo een breder publiek kunnen bereiken. Voor de groenten wordt bijvoorbeeld samengewerkt met telers uit de regio rond Mechelen, bier komt van brouwerij Het Anker. Vis komt dan weer rechtstreeks uit Zeebrugge.
De coronacrisis heeft er volgens de ondernemers mede voor gezorgd dat consumenten klaar zijn voor e-commerce in food. “In het buitenland hebben gelijkaardige concepten bewezen dat ze succesvol kunnen zijn. Wij willen het gat in de Belgische markt opvullen”, luidt het vastberaden.