De sterkedranken- en biergroep Diageo zag in het eerste halfjaar van zijn gebroken boekjaar de omzet en de winst mooi stijgen, met dank aan hogere prijzen en de daling van het Britse pond.
Beter dan verwacht
Het Britse drankenconcern Diageo, bekend van onder meer Smirnoff (wodka), Johnnie Walker (whisky) en Guinness (bier), heeft de groeivertraging van de voorbije jaren blijkbaar doorgeslikt: de groep wist de voorbije zes maanden op eigen kracht omzet én bedrijfswinst met bijna 4,5% op te voeren tot respectievelijk 6,4 miljard pond (ca. 7,5 miljard euro) en 2,1 miljard pond (net geen 2,5 miljard euro).
Inclusief wisselkoerseffecten is de sprong voorwaarts ronduit indrukwekkend: dan ging de omzet er 14,5% op vooruit en de operationele winst zelfs 28%. Dat komt door de daling van het pond sinds het brexit-referendum, want Diageo realiseert het gros van zijn omzet in euro en dollar.
In zijn toelichting onderstreept Diageo-topman Ivan Menezes vooral de prima prestatie van de sterkedrankenportefeuille op de Amerikaanse markt. De CEO bevestigde meteen ook de doelstellingen van zijn bedrijf op middellange termijn: een “consistente groei van 4 à 6 procent” en een verbetering van de winstmarge met honderd basispunten (een vol procentpunt dus) tegen de zomer van 2019.