Artificiële intelligentie heeft nu ook zijn eigen restaurant: in Singapore is een nieuwe horecaformule gelanceerd die volledig door AI en klantendata is uitgedacht. Wrap Bstrd is nergens in de straten te zien, maar weet toch wat de consument wil.
200.000 datapunten bepalen het menu
Onzichtbare restaurants zijn niet meer weg te denken van maaltijdplatformen als Takeaway of Deliveroo: ze presenteren zich als restaurants, maar zijn bestaan alleen als een keuken waar je online kunt bestellen. Zo ook in Singapore, waar Ebb & Flow Group er prat op gaat technologie naar de voedingssector te brengen en een hele resem restaurantlabels uitbaat. Opvallend is dat al die maaltijden in één keuken worden bereid, ongeacht bij welk virtueel restaurant je bestelt.
De nieuwste toevoeging is Wrap Bstrd, waar Ebb & Flow op technologisch vlak nog een stapje verder gaat: aan de hele formule is geen creativiteit of buikgevoel te pas gekomen, maar wél liefst 200.000 verschillende datapunten. Met behulp van artificiële intelligentie analyseerde het bedrijf alle koop- en klantendata van de voorbije kwartalen, van ‘customer journey’ tot koopintentie, en definieerde het zo een nieuw gat in de markt. Dat schrijft Emerce.
Het gat werd uiteindelijk gevonden bij kantoormedewerkers die gezonde, maar ook plezierige en makkelijke maaltijden zoeken. Artificiële intelligentie hielp het nieuwe virtuele horecamerk vervolgens ook een smoel te geven: alles van de ingrediëntenlijst tot de branding van Wrap Bstrd is op data gebaseerd. Als beeldtaal is zo ietwat verrassend gekozen voor een groezelig uitziende muis die aan de lopende band vloekt. Of de data het ook bij het juiste eind gaan hebben? Wordt ongetwijfeld vervolgd!