Verkoop verdubbeld in supermarkten
Belgen reageren massaal op de oproep om meer eigen fruit te eten en zo de effecten van de Russische boycot te compenseren, zegt Petra Wautraets van de Limburgse Fruitveiling in Herk-de Stad: bij de groothandels en retailersis de verkoop meer dan verdubbeld en grootwarenhuizen hebben hun orders verhoogd. De Limburgse Fruitveiling is de grootste voor peren en heeft zowel afnemers in eigen land als in Nederland.
Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen trokken naar een hele rist supermarkten in hun provincie en hoorden van de uitbaters dat ze “de stock al moeten aanvullen” of dat ze “op een week tijd de perenomzet met 30 tot 40 procent zagen stijgen”. Een enkeling zat “zaterdag zelfs al door de hele voorraad” heen.
Ook hoevewinkels profiteren mee
Ook op de markten is de vraag naar peren enorm, terwijl ook de fruittelers een stijging van de perenverkoop merken in hun eigen hoevewinkels. Sommige klanten vragen zelfs expliciet welke peren ze moeten kopen tegen Poetin en tegen de boycot: “Wij verkopen nu dus ook peren tégen de Russen, alsof dat een speciale soort zou zijn”, lacht Greet De Wilde van fruitbedrijf Notelteirs in Broechem. “Als iedereen twee peren per week zou eten, dan krijgen de Vlaamse boeren hun peren verkocht in eigen land”, zegt ze in Gazet van Antwerpen.
De helft van de peren die in ons land gekweekt worden, wordt normaal naar Rusland uitgevoerd: alles samen gaat het om zo’n 125.000 ton peren of 100 miljoen stuks. Om het verlies door die Russische boycot op te vangen, zouden de Belgen komend jaar een half miljard peren moeten eten. Dat is per Belg ongeveer één peer per week extra.