Fairtrade wordt tegengehouden door een gebrek aan zichtbaarheid in de supermarkten en een dure prijsperceptie. Als consumenten beter geïnformeerd zijn, kiezen ze wel voor producten met een Fairtrade-label, onderzocht de Belgische afdeling.
Kennen de prijzen niet
Belgen overschatten het prijsverschil tussen Fairtrade- en ‘gewone’ producten. Als ze de echte prijzen kennen, kiest 50% van de consumenten plots toch voor duurzame bananen, blijkt uit een onderzoek bij 1.000 personen door Fairtrade Belgium. Voor koffie en melk is dat respectievelijk 40 en 35%.
Als ze het aanbod en prijsverschillen beter zouden kennen, zouden Belgische consumenten veel meer duurzaam kopen, besluit de ngo. Bijna een derde (30%) van de bevraagden noemt ook de beperkte zicht- en vindbaarheid van Fairtrade-producten namelijk een drempel. Ze vinden onvoldoende keuze en weten het aanbod moeilijk te vinden. Twee derde van wie niet duurzaam koopt, weet zelfs niet dat het aanbod in hun vaste supermarkt aanwezig is.
Niet duidelijk in de supermarkt
Fairtrade Belgium moedigt supermarkten daarom aan om mee aan het prijsimago en de visibiliteit te werken. “Daar zien we een heel belangrijke verantwoordelijkheid weggelegd voor de retailsector”, zegt directeur Nicolas Lambert. “Supermarkten laten duurzaamheid – terecht – een steeds grotere rol spelen. Nog meer inzetten op het vergroten van het aanbod en de zichtbaarheid van duurzame voedselproducten zou een antwoord zijn op de verwachtingen van een groot deel van hun klanten en vooral veel betekenen voor het welzijn van de producenten en het milieu.”
Nochtans maakt Lidl duurzame producten ondertussen net minder zichtbaar door consumenten de keuze uit handen te nemen. Belgische consumenten liggen niet wakker van duurzaamheid, zegt duurzaamheidsdirecteur Philippe Weiler tegenover RetailDetail. In tegenstelling tot de resultaten van het onderzoek van Fairtrade, maken klanten net niét de duurzame keuze als ze die keuze krijgen. Daarom gaat de discounter naar eigen zeggen zijn hele assortiment verduurzamen.
Tijdens de Week van de Fair Trade (7 oktober – 17 oktober) zet Fairtrade Belgium dit jaar niet alleen eerlijke producten in de kijker, de nadruk ligt deze keer ook op lokale en biologische producten. “Want als je kiest voor één van deze drie labels maak je sowieso de meest duurzame keuze”, klinkt het. Ook bekende influencers zetten hun schouders mee onder de campagne met de hashtag #connectwhatsgood en de slogan “Fairtrade, bio en lokaal: een lekkere match”.