De snelle internationale expansie van Lidl komt niet zonder een prijskaartje: door stijgende investeringen staat de winstgevendheid onder druk. Eigenaar Schwarz Group stuurt aan op kostenbeheersing.
Groei vertraagt
Lidl startte zijn buitenlandse expansie in 1988 en is vandaag aanwezig in 25 landen. De internationale activiteiten, goed voor ongeveer 70% van de totale omzet van de retailer, zijn ondergebracht in de onderneming Lidl Stiftung & Co KG. De financiële resultaten van dat bedrijf worden geregeld onder de loep genomen door de analisten van Barclays en zij hebben zopas een doorlichting gepubliceerd van het gebroken boekjaar 2016, dat liep tot eind februari 2017. Uit het rapport blijkt dat de groei nu toch wat vertraagt en dat de winstgevendheid achteruitgaat.
De omzet van deze divisie – van alle activiteiten buiten Duitsland dus – groeide met 6,9% tot 41,53 miljard euro (een groei met 9,5% bij constante wisselkoersen). Dat is respectabel, maar toch wat minder dan de groei met dubbele cijfers van de vorige jaren. Volgens Lidl zelf echter was de groei toch boven verwachting. De belangrijkste groeidrijvers waren winkelopeningen en de uitbreiding van bestaande winkels. De cijfers voor boekjaar 2016 bevatten voor het eerst de omzet in Litouwen, maar nog niet de Amerikaanse cijfers, want daar ging de groep pas in juni van start.
Stijgende personeelskosten
De operationele marge daalde tot 4,3%, nog steeds behoorlijk hoog voor de sector maar toch het laagste niveau sinds 2012. Lidl schrijft de dalende winstcijfers toe aan de hoge investeringen die het doet in nieuwe markten, maar volgens de analisten is er meer aan de hand en zou ook het opgewaardeerde winkelconcept, met een ruimer assortiment en nieuwe diensten, een impact hebben op de cijfers.
De personeelskosten stegen immers met 11% en bedragen nu 9,11% van de omzet. Dat is nog altijd lager dan bij collega’s als Ahold Delhaize (11,5%), Sainsbury (11,0%) of Carrefour (10,8%) maar toch stegen de kosten dubbel zo snel als de omzet. De omzet per medewerker daalde met 3,7% in het afgelopen boekjaar.
De investeringen bedroegen in 2016-2017 meer dan het dubbele van het jaar voordien: van 2,8 miljard euro naar 7,0 miljard. Een belangrijk deel daarvan waren vastgoedinvesteringen. Wellicht namen ook de vele winkelremodellings een stevige hap uit het budget, net als de voorbereidingen op de start in de VS.
Glazen paleizen
In een statement zegt Lidl vertrouwen te hebben in een verdere positieve ontwikkeling in het boekjaar 2017-2018 met een gematigde omzetgroei dankzij de modernisering van het winkelnetwerk en de expansie naar de VS. Echter, die Amerikaanse expansie zal ook leiden tot een verdere daling van het netto-inkomen.
Volgens de analisten van Barclays ziet het ernaar uit dat Schwarz Group, de eigenaar van Lidl, nu een sterkere nadruk zal willen leggen op winstgevendheid en budgettaire discipline. CEO Klaus Gehrig kondigde immers aan dat Lidl slanker en simpeler moet worden. In een gesprek met Planet Retail vergeleek hij de nieuwe Lidl-supermarkten met ‘glazen paleizen’ en had hij kritiek op de te ruime inkomhallen en het gebrek aan kostenbeheersing. Het aanstellen van Jesper Hojer als nieuwe CEO in februari 2017 en de beslissing om de onlineactiviteiten terug te schroeven, wijzen al in de richting van een meer kostenbewuste aanpak bij de discounter.