De lancering van de Lidl Plus-app in België is een groot succes. Toch krijgt de digitale klantenkaart nu kritiek van gelijkekansenorganisatie Unia en 55-plusvereniging OKRA, die spreken van “sociale discriminatie”.
Exclusieve voordelen
Amper tien dagen na de Belgische lancering van Lidl Plus heeft de app al bijna 300.000 gebruikers. De nieuwe digitale klantenkaart, die eerder al met succes in andere landen werd geïntroduceerd, verzekert app-gebruikers van exclusieve voordelen zoals digitale kortingbonnen en kraskaarten. Klanten die geen gebruik maken van de app krijgen de kortingen dus niet.
Daar is niet iedereen even tevreden mee: OKRA noemt de app in GVA “een nieuwe vorm van sociale discriminatie” en zegt dat mensen zonder smartphone nu ook financieel worden gestraft, nadat ze zich al in toenemende mate sociaal uitgesloten voelen. Uit onderzoek blijkt dat vooral ouderen het ‘slachtoffer’ zijn van de digitalisering: zowat een op drie mensen tussen 55 en 74 zou nog nooit gebruik gemaakt hebben van internet.
Kwetsbaren geraken achterop
Ook bij gelijkekansenorganisatie Unia liep al een melding binnen over de Lidl Plus-app. Directeur Els Keytsman maakt de vergelijking met de banken die hogere tarieven invoerden voor wie niet digitaal wil bankieren. “Kwetsbare groepen dreigen daardoor achterop te raken”, zegt ze. “Een supermarktketen zou de kortingen ook gewoon aan iedereen kunnen aanbieden.”
Lidl zelf zegt de keuze te hebben gemaakt voor een digitale en duurzame oplossing op lange termijn: “Naast de extra voordelen via de app, blijven we natuurlijk in de eerste plaats inzetten op grote kortingen in de winkel”, verklaart woordvoerster Isabelle Colbrandt. Overigens staat Lidl niet alleen met dergelijke aanpak: ook Carrefour doet zijn app-gebruikers elke week twee exclusieve aanbiedingen.