“Aldi kopiëren is veiliger”
Formeel voert Lidl nog een haalbaarheidsstudie over het betreden van de Amerikaanse markt uit, die eind 2014 of begin 2015 wordt afgerond. Volgens directeur Matthias Queck van Planet Retail is de beslissing niettemin al gevallen en zal de Duitse distributeur effectief van start gaan in de VS. De bedoeling is om in 2015 al honderd winkels te openen.
“Het kopiëren van Aldi, dat al sinds 1976 in de VS actief is, is daarbij veel veiliger dan zelf een concept te gaan uittesten in een markt die men nog niet kent”, aldus Queck. Bovendien kan het moment nu rijp zijn om op de Amerikaanse markt actief te worden met het discountconcept.
VS nodig om te blijven groeien
Door de crisis wordt discount er niet langer aanzien als ‘alternatief’. Er is bovendien nog niet zoveel concurrentie in het segment van de ‘warenhuizen met een beperkt assortiment’.
De uitbreiding naar de VS wordt overigens stilaan een noodzaak voor Lidl om verder te groeien: in 26 Europese markten wordt immers stilaan het saturatiepunt bereikt. Voor een nieuwe langetermijnontwikkeling is de opening van nieuwe markten nodig. De VS zouden daarbij voorrang krijgen op markten als Rusland, Turkije en Brazilië, wegens een grotere politieke stabiliteit en rechtszekerheid.
In 2003 had het concern nog plannen om in Canada actief te worden, maar die werden afgeblazen, mede omdat het moeilijk was om goed vastgoed in handen te krijgen. Wellicht daarom wordt de huidige studie van de Amerikaanse markt uitgevoerd onder leiding van algemeen directeur Kenneth McGrath van Lidl Ierland en diens vastgoeddirecteur Kevin Proctor.
Concurrent Aldi heeft al 1.500 vestigingen onder eigen naam en onder de naam van Trader Joe’s in de VS.