Warmte koelkasten wordt gerecupereerd
Die warmte van de koelgeneratoren van de koelkasten wordt in de nieuwe winkel gerecupereerd en in de vloerverwarming te gepompt. In normale omstandigheden volstaat dat om de temperatuur op peil te houden, alleen bij uitzonderlijk koude omstandigheden moet er dan nog worden bijgestookt. De frigo’s zelf zijn wel van het openkast-systeem “omdat uit tests blijkt dat er nagenoeg geen verschil in verbruik is met systemen met frigodeuren.”
De elektriciteit wordt eveneens deels ter plaatse gewonnen: zonnepanelen op het winkeldak moeten voor minstens 15% van de benodigde energie op het verkooppunt zorgen. Het restant bestaat uit ingekochte groene stroom.
Maximaal gebruik van natuurlijk licht
Voorts doet Lidl een aantal inspanningen om energie te besparen. Zo wordt de hele winkel verlicht met led-lampen, is er extra geïsoleerd (tot 24 cm isolatie), koos de keten voor drielagig glas en wordt inkomende lucht verwarmd door de uitgaande, vervuilde lucht.
Bovendien zorgen lichtkoepels ervoor dat er maximaal gebruik kan gemaakt worden van natuurlijk licht. De beschikbaarheid ervan wordt met een lichtsensor gemeten en pas als het te donker wordt, wordt extra bijgelicht.
CO2-besparing van 58 ton
De nieuwe technieken zorgen ervoor dat het elektriciteitsverbruik in de winkel 27% lager ligt dan voorheen, hoewel het verkooppunt recentelijk nog werd uitgebreid met bijna 20%. Dankzij het wegvallen van het aardgasverbruik voor de verwarming is de totale energievraag met 38% teruggelopen. Dat zou leiden tot een CO2-besparing van liefst 58 ton, vergelijkbaar is met de jaarlijkse uitstoot van 28 auto’s.
Op de parking heeft de winkelketen voorts halfsnellaadpalen voor elektrische wagens en fietsen geïnstalleerd. Zo kunnen klanten hun batterij opladen tijdens het winkelen. Een kaart voor de laadpalen, die worden bevoorraad vanuit de zonnepanelen op het winkeldak, kost vijf euro en laat onbeperkt laden toe tot eind 2015.
Bovendien werd ook aan verfraaiing gedacht: voor naakte muren werd een klimopmuur opgetrokken, met daarin bloemen in de geel-blauwe Lidl-kleuren. Voorts werden struiken aangeplant die in de zomer vlinders moeten aantrekken.
Over een jaar volgt een eerste evaluatie. Daarna wordt beslist welke praktijken worden uitgerold in het netwerk.