Niet alleen het papieren kasticket raakt in de verdrukking: als eerste Belgische supermarktketen verstuurt Lidl immers nu zijn promotionele folder via Whatsapp naar klanten die voor deze optie kiezen. De discounter wil de verdeling van papieren folders verder afbouwen.
Trend naar digitalisering
Drie op vier Belgen gebruiken geregeld WhatsApp: daarin ziet Lidl een kans om klanten digitaal te bereiken en zo de verspreiding van de gedrukte huis-aan-huisfolder verder af te bouwen. De discounter voelt zich gesterkt in die trend naar digitalisering door het groeiende aantal gebruikers van de Lidl Plus-app: die heeft nu al een miljoen gebruikers. De discounter is met zijn initiatief eerst in België, maar in de buurlanden doen Aldi Luxemburg en Rewe Duitsland dat al.
“We weten dat promoties meer dan ooit relevant zijn voor de consument. Bovendien gebruiken onze klanten steeds meer digitale kanalen om op zoek te gaan naar die interessante kortingen. Door deze nu ook via WhatsApp aan te bieden, maken we hen het leven gemakkelijker. Natuurlijk alleen als de klant dat zelf wenst”, zegt woordvoerster Isabelle Colbrandt.
Papieren folder in vraag
In mei kondigde de discounter al aan dat hij stopt met het versturen van papieren folders in de steden Antwerpen, Gent, Luik en Namen, samen goed voor 10% van de oplage. Na een evaluatie van dit proefproject in de komende maanden gaat de retailer daar mogelijk nieuwe gemeenten aan toevoegen.
Steeds meer retailers in heel Europa stellen de toekomst van de papieren folder in vraag. De milieu-impact is groot, net als de kost. Veel steden nemen maatregelen tegen het verspreiden van gratis huis-aan-huispublicaties, of leggen taksen op. In België stopte bijvoorbeeld Carrefour met het verdelen van papieren folders in Brussel en Antwerpen, terwijl Delhaize de oplage met de helft verminderde.