Om vooral tweeverdieners naar de supermarktketen te lokken, kunnen klanten in die winkels vanaf nu ’s avonds tot 20 uurwinkelen (op zaterdag tot 19 uur), in plaats van 18.30 uur, en ‘s morgens vanaf 8.30 uur, in tegenstelling tot vroeger 9 uur. Hoewel het volgens de distributeur nog erg vroeg is om de effecten te evalueren, ziet woordvoerder Pieterjan Rynwalt dat hierdoor “meer klanten de winkels ontdekken”.
Gefaseerde uitrol
Later dit jaar staat dan ook nog zeker een derde golf op de planning. De Duitse discountketen had inderdaad al begin dit jaar duidelijk gemaakt dat het in 2012 een groot deel van zijn 300 Belgische vestigingen langer open wilde zien. De hele operatie zou volgens het management ook 300 nieuwe jobs moeten creëren: één extra medewerker per vestiging.
Wel zal de uitrol steeds gefaseerd blijven verlopen. “Bij een verruiming komt veel meer kijken dan louter onze bordjes met openingsuren aanpassen”, legt Pieterjan Rynwalt uit. “De volledige organisatie in de winkel wordt herbekeken: leveringen, automatische verlichting, koeling, personeelsplanning, etc. Dat vraagt per filiaal een inspanning.”