Rainforest Alliance
Lidl zal alleen nog bananen aanbieden als die het Rainforest Alliance-label dragen: dat garandeert dat de bananen afkomstig zijn van plantages waar boeren volgens een aantal sociale en economische normen telen, met aandacht voor het milieu. Er worden ook opleidingen voorzien voor de boeren, die allemaal minstens een minimumloon worden betaald.
“Onze klanten zullen de omschakeling zelfs niet voelen: de bananen zijn nog steeds even lekker en worden niet duurder. Maar samen met onze klanten geven we onze partners in Zuid-Amerika wél een duw in de rug”, vertelt woordvoerder Pieterjan Rynwalt. “Een mooi voorbeeld van het huwelijk tussen discount en duurzaam. Door bewust het assortiment niet onnodig uit breiden, waken we er immers over dat we zéér grote aantallen per product kunnen verkopen. En dat leidt op zijn beurt tot lagere prijzen. Die kunnen we aan onze klanten, of zoals nu aan de telers, teruggeven.”
Lidl is al langer bezig met het verduurzamen van het aanbod. Zo kiest de keten zoveel mogelijk voor lokale groenten, fruit en vlees en wordt er duurzame cacao gebruikt in de chocolade. Onlangs werd de keten ook nog verkozen tot diervriendelijkste supermarkt van Europa.