In Lokeren heeft Lidl een winkel geopend met een warmere aankleding en een volledig nieuwe indeling. Klanten doorlopen er verschillende inspirerende ‘eetwerelden’. Het gaat om een test.
Efficiënt en aangenaam winkelen
In de vernieuwde winkel aan de Dijkstraat in Lokeren neemt Lidl het traditionele winkelparcours op de schop. De supermarkt is ingedeeld in verschillende eetwerelden die de shopper willen inspireren. “We merken dat klanten de laatste jaren gehaaster zijn en niet altijd zin hebben om veel tijd te besteden aan de noodzakelijke boodschappen. Toch willen ze graag vers en gezond eten. Met dit nieuwe testconcept willen we winkelen efficiënt, maar aangenaam maken en onze klanten vooral inspireren over wat er op hun bord komt,” zegt woordvoerder Isabelle Colbrandt.
Receptideeën
Klanten komen na de inkom meteen in de dinerwereld terecht waar ze alles voor een vers avondmaal of een verse lunch snel kunnen terugvinden. In die dinerwereld brengt Lidl groenten en fruit, vers vlees, gevogelte en de veggie- en veganproducten bij elkaar. Een hoek met recepten uit ‘De Keuken van Lidl’ brengt inspiratie. In een andere hoek vinden shoppers een verse sinaasappelpers en een koelmeubel met simpele en snelle slaatjes, ultraverse maaltijden en smoothies. Een uitgebreide verse bakkerij en een gezonde notenhoek vormen de ontbijtwereld. Alle diepvriesproducten en non-food bevinden zich achteraan in de winkel bij de kassa’s – waaronder ook zes zelfscan-kassa’s om een beperkte hoeveelheid artikelen snel af te rekenen.
Nog geen uitrol
Ook de aankleding van de winkel is nieuw: houten meubelen geven het filiaal een warme maar lichte sfeer. De winkelindeling en het concept passen volledig in de strategie om in 2025 naar 50% minder voedselverspilling te gaan en naar 20% minder plastic, zegt de retailer. Lidl (ver)bouwde een 6-tal maanden aan deze winkel, die 1.500 vierkante meter groot is. “Voorlopig zijn er nog geen plannen om het winkelconcept verder uit te breiden naar andere filialen. We willen het eerst uittesten en de ervaringen van de klanten en medewerkers meten,” aldus Isabelle Colbrandt.