De uitbreiding van het aanbod verse producten veroorzaakt plaatsgebrek in kleinere winkels van Lidl. Om plaats te maken, test de retailer een kleiner foodassortiment in twee supermarkten.
Ruimte voor vers
Een regionale editie van de krantengroep Sudpresse ving deze week klachten op van enkele klanten van Lidl in Aarlen. Lidl bevestigt het nieuws en benadrukt dat het om een testproject gaat.
“De expansieplannen van Lidl voorzien in het vernieuwen en vergroten van bestaande winkels naar een oppervlakte van 1.000 tot 1.400 m². Die vergrotingen zijn nodig omdat Lidl het assortiment de afgelopen jaren flink heeft uitgebreid”, zegt woordvoerder Julien Wathieu. “Zo werd het aanbod verse producten uitgebreid met verse vis, verse noten in bulk en een bakkerij.”
Kleinere winkels van 600 tot 800 m² kampen daardoor met plaatsgebrek. Vandaar deze test. Van de 1800 referenties in een doorsnee Lidl werden er 200 geschrapt in twee testwinkels, Hamme-Mille en Aarlen.
Presentatie verbeteren
Het gaat onder andere om koffie, chocoladerepen, snoepgoed en broodbeleg. “We verminderen het aantal referenties in verschillende artikelgroepen maar we behouden uiteraard altijd een alternatief voor de gesupprimeerde producten.” Aan het aanbod verse groenten en fruit, vlees en vis wordt niet geraakt.
Een beperkter assortiment laat Lidl toe om in kleinere winkels de rayons sneller aan te vullen, en ook om de presentatie van de producten te verbeteren. “Op middellange termijn zullen we deze test laten evalueren door een klantenenquête. Dan zullen we aanpassingen doorvoeren waar nodig.” Julien Wathieu geeft nog mee dat slechts een beperkt aantal kleinere winkels in aanmerking komt voor een inkrimping van het assortiment. In de grotere winkels verandert er niets.