Vanaf deze week bezorgt Lidl in heel België geen papieren folder meer aan huis: de retailer zet volledig in op digitalisering. Klanten vinden nog wel een papieren folder in de winkels.
1000 ton papier per jaar
Al in 2023 startte Lidl met een geleidelijke afbouw van de huis-aan-huis bedeling van papieren folders, eerst in grote steden zoals Antwerpen, Gent, Luik en Namen, daarna in meer regio’s. Vanaf deze week bereikt dit proces zijn laatste fase: de discounter zal in België geen papieren folder meer aan huis bezorgen. Klanten die wel nog een papieren folder wensen, kunnen die in de winkel raadplegen. Lidl bespaart met deze maatregel duizend ton papier per jaar.
De retailer noteerde het afgelopen jaar een stijging van meer dan 15% gebruikers van de online folder. Het bedrijf investeerde in het verbeteren van de digitale gebruikerservaring: “We hebben onze Lidl Plus-app en folder geoptimaliseerd om het voor klanten nog eenvoudiger te maken om onze aanbiedingen te bekijken en te profiteren van kortingen,” zegt woordvoerster Isabelle Colbrandt van Lidl België & Luxemburg.
Vernieuwde folders
Ook andere retailers zetten sterker in op digitalisering, door de folder bijvoorbeeld ook via hun app, e-mail en Whatsapp te verspreiden, maar Lidl is de eerste grote supermarktketen in België die volledig stopt met het versturen van papieren folders.
Vorige maand nog gaf Carrefour zijn papieren folder een nieuw kleedje, met minder pagina’s en sterkere promoties in een compacter formaat. Ook Aldi lanceerde zopas een vernieuwde folder met een opgefriste indeling: meer ruimte voor vers, scherpe promoties en een vaste plaats voor de huismerken
In Frankrijk zijn zowel marktleider E.Leclerc als Carrefour al volledig gestopt met papieren folders.