Lidl-topman Kenneth McGrath herschikt zijn directieteam: met een gestroomlijnde managementstructuur wil de retailer efficiënter en slagkrachtiger worden. De discounter wil ook het merk Lidl versterken.
Focus op de klant
Maandenlang werkte Lidl in strikte geheimhouding aan een nieuwe managementstructuur, die zopas bekend werd gemaakt. McGrath wil daarmee zijn bedrijf efficiënter maken en slankt zijn directieteam af van negen naar zeven leden, meldt Lebensmittel Zeitung.
Nieuw is een overkoepelende klantendivisie onder leiding van voormalig BMW-manager Jens Thiemer, de enige externe figuur in het directieteam – hij kwam over in januari. Zijn afdeling moet een consistente winkelervaring garanderen, offline en online. Lidl wil tot een “relatiemerk” uitgroeien: de sponsoring van het lopende EK voetbal is daarvan een illustratie.
Grotere wendbaarheid
Voortaan heeft Lidl maar één landendirectie in plaats van drie of vier, met het oog op een grotere wendbaarheid. Die verantwoordelijkheid gaat naar Georg Kröll, één van de voormalige landendirecteurs. Zijn vroegere evenknie Maksymilian Braniecki volgt André Becker – die het bedrijf in mei plotseling verliet – op als directeur personeelszaken.
Inkoop blijft onder leiding van Christoph Pohl, die wel het accent moet verschuiven naar klantgerichtheid en differentiatie. Meer details over de toekomstige inkoopstructuur maakt de retailer pas vrijdag intern bekend. Ook logistiek directeur Matthias Oppitz blijft op post en krijgt er de verantwoordelijkheid over het vastgoed bij. Pierre Schalbe behoudt de verantwoordelijkheid over administratie. De wijzigingen gaan in op 1 juli.