Lidl België wil tegen 2030 de totale CO2-uitstoot van zijn activiteiten doorheen de hele waardeketen met 36% reduceren. Daarom stuurt de discounter voortaan ook klimaatadviseurs naar zijn belangrijkste leveranciers.
Leveranciers overtuigen en ondersteunen
De voorbije jaren deed Lidl al heel wat inspanningen om de klimaatimpact van de eigen activiteiten (zoals transport en gebouwen) te verminderen. Het bedrijf kijkt echter verder dan de eigen muren: uit onderzoek blijkt dat de retailer een jaarlijkse CO2-uitstoot heeft van bijna 900.000 ton. 93% van die totale CO2-uitstoot vindt evenwel plaats buiten de muren van het bedrijf zelf, en liefst 80% van de emissie is afkomstig van een zestigtal leveranciers.
Om de CO2-uitstoot doorheen de hele waardeketen verder te kunnen verminderen, moet er dus in de eerste plaats naar de leveranciers gekeken worden. Lidl zal daarom klimaatconsultants naar zijn belangrijkste Belgische leveranciers sturen, om hen aan te sporen een CO2-actieplan op te stellen. De experts moeten de leveranciers ook concrete maatregelen voorstellen die ze kunnen nemen om hun impact op het klimaat te verkleinen. Die maatregelen kunnen trouwens ook voor de leverancier directe voordelen opleveren, zoals bijvoorbeeld een lagere energierekening.
“We willen als retailer het voortouw nemen en onze volle verantwoordelijkheid dragen als onderneming: van de klimaatimpact van onze gebouwen tot de productie van het aanbod dat we in de winkels hebben liggen. Daarom willen we nog actiever onze leveranciers overtuigen om mee te stappen in de duurzaamheidsinspanningen van Lidl want CO2 gaat uiteraard verder dan de supermarktmuren”, zegt hoofd duurzaamheid Philippe Weiler.
Tegen het einde van dit jaar wil Lidl in totaal bijna twintig leveranciers begeleiden in hun CO2-reductie. In de eerste plaats wordt gedacht aan leveranciers van vlees en melk, twee producten met een zware CO2-voetafdruk.