Buurtsuper.be wil dat de Economische Inspectie een onderzoek opent naar de “1+2 gratis”-actie op wijn van Lidl. Onrechtmatige koppelverkoop, meent de vertegenwoordiger van zelfstandige supermarkten, maar Lidl ontkent.
“Race naar de bodem”
In zijn folder adverteert Lidl in België momenteel een promoactie op wijn: wie één fles koopt, krijgt er nog twee gratis. Koppelverkoop, meent Buurtsuper.be, en dat mag enkel onder specifieke voorwaarden. Bij dit soort acties schakelt de organisatie de Economische Inspectie altijd in, zegt gedelegeerd bestuurder Luc Ardies aan het Nieuwsblad, zoals eerder ook bij Albert Heijn.
Ze leiden volgens Ardies namelijk “tot een race naar de bodem”, terwijl de foodretail “net de marges nodig heeft om de supermarkten aan te passen aan de energietransitie”. “Heel ongelukkig op het slechtst denkbare moment”, vindt hij.
Lidl noemt het aanbod daarentegen “volkomen wettig”, omdat het puur om een beperkte hoeveelheid overschotten na de feestdagen gaat. “Het gaat enkel om resterende artikels die we aan korting verkopen, met het oog op wegwerken van de voorraad”, reageert het bedrijf.