In Duitsland maakt Lidl de producenten van zijn huismerken bekend. De discounter is één van de eerste ketens ter wereld die zo in zijn kaarten laat kijken. Ze wil op die manier duurzamer en transparanter worden.
Lijst van leveranciers
Lidl Duitsland kondigt aan dat het met onmiddellijke ingang een lijst van de belangrijkste leveranciers voor zijn huismerken, zowel food als non-food, zal publiceren op zijn website. Op die manier wil de discounter nog meer transparantie brengen in haar wereldwijde toeleveringsketens. Op de lijst komen onafhankelijke fabrikanten die voor Lidl allerhande huismerkproducten produceren, van patisserie over cosmetica tot tuinmeubelen. De lijst zal regelmatig worden bijgewerkt, belooft de supermarktketen.
Sinds 2017 publiceert Lidl al op welke locaties de kleren en schoenen worden gemaakt die de discounter onder eigen merk verkoopt. “Om te weten waar en hoe onze producten worden geproduceerd, is het belangrijk om onze zakenpartners zo goed mogelijk te kennen. Tegelijkertijd willen onze klanten meer weten over de manier waarop onze producten worden vervaardigd. Wij willen aan die wens tegemoetkomen, in combinatie met onze vraag naar meer transparantie”, verklaart aankoopdirecteur Jan Bock van Lidl Duitsland.
Het initiatief maakt deel uit van het duurzaamheidsbeleid van de retailer. De keten beklemtoont dat alle leveranciers ook een “Code of Conduct” moeten volgen, die de basisrechten van alle werknemers in de toeleveringsketen zou moeten waarborgen. De retailer zegt dat onafhankelijke experts regelmatig de productielocaties voor non-food inspecteren. NGO’s wijzen er weliswaar geregeld op dat de inbreuken tegenwoordig vooral te vinden zijn bij onderaannemers van de leveranciers, die niet worden geïnspecteerd.