Nu er een recessie zit aan te komen als gevolg van het coronavirus, wil discountketen Lidl zijn prijsimago aanscherpen. Daarom herschikt de retailer zijn internationale inkoopafdeling: de voormalige Duitse inkoopdirecteur Jan Bock superviseert voortaan onder meer de Benelux.
Marsorders
Lidl moet weer prijsagressiever worden, met onder meer een sterkere focus op de digitale klantenkaart Lidl Plus en op de speciale aanbiedingen: dat zijn volgens Lebensmittel Zeitung de marsorders van de directie in coronatijden. Er doemt immers een recessie op als gevolg van de pandemie, en daar wil de retailer goed op voorbereid zijn.
Bock krijgt nu een internationale functie bij de groep en zal zich met name concentreren op de inkoop in België, Nederland, Ierland, Tsjechië en Slovakije. Bij Lidl Duitsland was hij een erg zichtbare figuur: hij wordt gezien als één van de drijvende krachten achter de upgrading van het productassortiment bij de discounter en hij zette zich ook in voor onderwerpen als dierenwelzijn en eerlijke handel. Hij was het ook die recent het initiatief nam om de namen bekend te maken van de producenten van de Lidl-huismerken.
Door zijn komst krijgt internationaal inkoopdirecteur food Christoph Pohl de handen vrij om zich meer te concentreren op de huismerken, merken, groenten en fruit en toevoerketen – zaken die van vitaal belang zijn voor de aanscherping van het prijsprofiel. Ook blijft hij verantwoordelijk voor de Britse divisie, die door de brexit immers voor grote uitdagingen staat inzake bevoorrading. In Duitsland wordt Dominika Kubisch de nieuwe inkoopdirecteur.