Discounter Lidl heeft zijn vorderingen gepubliceerd op vlak van duurzaamheid: aan de hand van vijftig concrete doelstellingen geeft de retailer een stand van zaken.
Top bereiken
Lidl wil naar eigen zeggen een topretailer worden op vlak van duurzaamheid. Het zopas gepubliceerde duurzaamheidsrapport is volgens Philippe Weiler, hoofd duurzaamheid Lidl België en Luxemburg, dan ook geen rapport zoals vele anderen. “Voor het eerst geeft een rapport de status per doelstelling weer. Zijn we on track? Doen we het beter dan gepland? En waar hebben we nog onvoldoende resultaat geboekt?”
“Elk van onze vijftig doelstellingen hebben die toets ondergaan en het resultaat staat open en eerlijk samengevat in dit nieuwe duurzaamheidsrapport. Een samenvatting van twee jaar werk op meerdere terreinen binnen onze organisatie. Zijn we er al? Neen nog niet, maar we zien wel dat als we op dit elan verder gaan we de Parijs-doelstellingen zullen halen.”
Nog werk aan de winkel
Een voorbeeld van zo’n doelstelling is om tegen eind 2020 enkel nog 100% gecertificeerde duurzame vis te verkopen. De retailer zit op schema om het doel te bereiken, want eind 2016 was 100% van de onbewerkte verse vis gecertificeerd duurzaam volgens strenge onafhankelijke standaarden. Sinds 2018 is dat ook het geval voor 100% van de onbewerkte diepvriesvis. Lidl wil nu aandacht besteden aan het verduurzamen van bereide maaltijden met vis en visconserven.
Op vlak van CO2-reductie heeft het bedrijf zijn doelstelling dan weer niet gehaald. Lidl had de ambitie om de absolute CO2-uitstoot door gebouwen en bedrijfswagens in de periode 2015-2025 met een vijfde terug te dringen, maar slaagt daar voorlopig niet in. De voorbije drie jaar steeg de uitstoot zelfs met iets meer dan 9%, geeft de retailer in het rapport aan. De toename is volgens de supermarktketen een gevolg van de eigen groei (meer winkels en medewerkers en dus meer verbruik en transport). “Hier moet een inhaalbeweging ingezet worden”, besluit de keten.