In Duitsland test Lidl een scan&go-functionaliteit in zijn app, waarmee klanten hun smartphone kunnen gebruiken om de boodschappen te scannen. Een internationale uitrol zou op de planning staan.
Testfiliaal
Snel winkelen op je eigen tempo, zonder dat je de boodschappen aan de kassa moet uitladen en weer inpakken: binnenkort kan het wellicht ook bij Lidl. In een filiaal vlakbij het hoofdkantoor in Neckarsulm test de discounter een nieuwe zelfscantoepassing met het oog op een internationale uitrol, meldt het Duitse Lebensmittel Zeitung. Eerder testte Lidl ook handscanners, zoals die bij zusterbedrijf Kaufland worden gebruikt, maar topman Kenneth McGrath zou de knoop hebben doorgehakt om voor de app te gaan.
Shoppers moeten de scanfunctie in de winkel te activeren: een geolocatiefunctie garandeert dat aanbiedingen die enkel in de betroffen winkel gelden, correct worden geregistreerd. Klanten scannen de streepjescode op de verpakkingen, niet de schaplabels. Voor gebak en groenten en fruit per stuk voorziet de retailer QR-codes, voor producten per gewicht zijn er weegschalen die prijsetiketten afdrukken. Afrekenen doen shoppers aan zelfbedieningskassa’s: een code op het kasticket opent de antidiefstalpoortjes. Er is toezicht en er worden steekproefcontrole uitgevoerd, net zoals dat bij andere retailers het geval is. Waar en wanneer de zelfscanfunctie verder wordt uitgerold, is nog niet bekend.