De grote investeringen in informatica die Lidl momenteel plant, wijzen erop dat de keten hoge ambities koestert met de analyse van klantgegevens.
Beslissende factor
De discountketen investeert miljoenen in nieuwe IT-systemen om klantengedrag systematisch te analyseren, melden onze Duitse collega’s van Lebensmittel Zeitung. Lidl bevestigt het nieuws aan de krant en stelt dat een modern en flexibel ‘business intelligence’-systeem steeds meer een beslissende succesfactor betekent voor retailers.
Alleen al de kastickets in de duizenden filialen leveren dagelijks massa’s data op die de retailer grondig wil gaan analyseren. Wanneer worden welke producten gekocht? Welke producten worden vaker samen met andere producten gekocht? Ook wil Lidl de kassagegevens gaan koppelen aan externe data, zoals informatie over het weer.
Concurrentievoordeel
Het uiteindelijke doel van deze analyses is om assortiment, prijszetting, klantcommunicatie en promotieacties te optimaliseren. Zo wil Lidl een concurrentievoordeel opbouwen.
Maar het gewicht van deze investeringen (het gaat om dubbele cijfers) duidt erop dat de versdiscounter meer wil doen dan de klassieke analyse van kastickets, meent Lebensmittel Zeitung. Wellicht wil de discounter ook data uit webshops, mobiele apps en sociale media gaan integreren om prognoses en simulaties op te zetten.