Tussen 2010 en 2018 naam het marktaandeel van Lidl in Frankrijk gestaag toe tot boven de 6%. Daarmee is de honger van de discounter nog niet gestild, want de supermarktketen wil jaarlijks nog tientallen nieuwe winkels openen.
Strategie loont
Sinds 2012 is de strategie van Lidl in Frankrijk grondig gewijzigd: de discounter investeerde liefst 4,5 miljard euro in het vergroten van zijn winkels, maar raakte daarbij nauwelijks aan het assortiment.
In 2019 doorbrak de winkelketen de grens van 6% marktaandeel, inmiddels was dat volgens Kantar al opgelopen tot 6,2%. In het voorbije decennium groeide de omzet jaarlijks met 4,5%. “Lidl investeert al drie jaar zwaar in marketing om zijn merkimago te verbeteren“, citeert Capital Laurent Thoumine van Accenture. “Vandaag zijn klanten trots om bij Lidl te winkelen, dat was vijf jaar geleden niet het geval.”
Expansie nog niet ten einde
Afgelopen jaar opende Lidl een vijftigtal nieuwe winkels in Frankrijk, waaronder zestien die overgekocht werden van Casino, en zeventien voormalige Leader Price-filialen. De discounter wil dat ritme ook de volgende jaren aanhouden en enkele tientallen vestigingen per jaar openen.
Lidl begon aan zijn veroveringstocht in Frankrijk in 1989 en telt nu al meer dan 1500 filialen in het land.