De grootste Lidl van Vlaanderen opent vandaag in Melle: de 300e Belgische winkel van de keten heeft een winkeloppervlakte van 1.685 m². Dat brengt nog geen einde aan de groei: tussen nu en 2020 wil de keten gemiddeld om de twee weken een supermarkt openen.
Laadpalen, vers brood en bio
De nieuwe winkel in Melle biedt een assortiment van 1.500 producten, waarvan traditiegetrouw 90% uit eigen merken bestaat. Blinkvanger is de ruime bakkerij, waar dagelijks meerdere malen gebakken wordt. “Dit filiaal heeft een bio-hoek waar ons steeds groter wordend bio-assortiment duidelijk zichtbaar is voor de klant. We besteden ook veel aandacht aan lokale producten, wat steeds meer gewaardeerd wordt door onze klanten. Zo is meer dan 50% van onze groenten en fruit Belgisch, bij melk en vlees is dat aandeel nog groter”, zegt Lidl-woordvoerder Isabelle Colbrandt. In totaal gaan in Melle meer dan 35 medewerkers aan de slag.
Het filiaal telt verder zo’n 150 parkeerplaatsen. Ook kunnen klanten aan één van de twee laadpalen op de parking gratis hun elektrische wagen of fiets laden tijdens het winkelen. Zonnepanelen op het dak voorzien die laadpalen van stroom.
Twintig winkelopeningen per jaar
Jaarlijks wil Lidl een tiental nieuwe winkels openen en nog eens enkele tientallen vernieuwen, waarbij duurzaamheid centraal komt te staan. Tegen 2020 zal de versdiscounter ook nog 1.500 nieuwe medewerkers aanwerven. Uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK blijkt dan ook dat de groei van het marktaandeel van Lidl België zich gestaag verder zet.
Lidl sloot 2017 af met een marktaandeel van 8,6%, een stijging van 4 procentpunt en een record voor de keten. Bijna twee op de drie Belgen zou vorig jaar ook bij de supermarktformule over de vloer zijn gekomen: de penetratie steeg van 61,9 naar 63,4%. Klanten komen ook vaker terug, aangezien de gemiddelde frequentie toenam met 0,7 punt.